عنوان | فراتحلیل مطالعات مربوط به تأثیر جنسیت در یادگیری زبان انگلیسی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 5 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 81-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت یادگیری زبان زبان انگلیسی فراتحلیل یادگیری زبان انگلیسی تفاوت جنسیتی فراتحلیل مطالعات |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر، ترکیب نتایج کمّی حاصل از پژوهشهای انجام گرفته در زمینه تأثیر جنسیّت بر یادگیری زبان انگلیسی با بهره گیری از روش فراتحلیل است. روش: جامعه آماری تحقیق را کلیّه مطالعات انجام گرفته تا سال 1393 در تمامی مقاطع تحصیلی نظام آموزشی ایران تشکیل میدهد. در مجموع 177 مقاله شامل 289 اندازه اثر مربوط به جنسیّت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سپس 263 اندازه اثر به تفکیک برای گروه دخترها و 263 اندازه اثر برای گروه پسرها محاسبه گردید. جهت بررسی شاخصهای آماری پژوهشهای منتخب از نرمافزار جامع فراتحلیل ویرایش 2 استفاده شد. یافته ها: نتایج ترکیبی نشاندهنده اندازه اثر کوچک (14/0) و دامنه تغییرات محدود مقادیر مربوط به تأثیر عامل جنسیّت بود. میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها بهترتیب برابر با 1/1 و 22/1 و برای گروه پسرها بهترتیب برابر با 11/1 و 9/1 بود. اندازه اثر ترکیبی قبل از تحلیل حساسیت نشان داد که در این پژوهشها پسرها نتایج بهتری کسب کرده اند؛ اما بعد از تحلیل حساسیت و حذف 87 اندازه اثر از گروه دخترها و 83 اندازه اثر از گروه پسرها اندازه اثر در دو گروه تقریباً برابر شد. بهطوریکه میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها و پسرها بهترتیب برابر با 94/0 و 95/0 بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اندازه اثرهای بهدستآمده بر اساس ملاک کوهن بزرگ هستند ولی در مورد یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری میان زبان آموزان دختر و پسر وجود ندارد. در تحلیل اندازه اثرها به تفکیک مؤلفه های مختلف یادگیری زبان انگلیسی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. |
کد مقاله | 30933 |
تعداد بازدید | 283 |
|