• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش‌آموزان دختر و پسر
تعداد صفحات 15
نویسنده عزت‌الله قدم پور - لیلا یوسف‌وند - پروانه رادمهر
مشخصات نشریه دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 5 پیاپی 9
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 47-33
زبان فارسی
کلید واژه راهبردهای فراشناختی  دانش‌آموزان دختر و پسر  راهبردهای شناختی  امید تحصیلی  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت.
روش: مطالعه حاضر از نوع نيمه تجربي (طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري) با گروه گواه بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر و پسر پايه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصيلي 95- 1394 بود. نمونه مورد نياز برابر با 56 نفر در بين دانش آموزان دختر و 56 نفر در بين دانش آموزان پسر بود. از نمونه مذكور در هر دو جنس، 28 نفر در قالب گروه آزمايش و 28 نفر در قالب گروه گـواه به صورت تصادفي انتخاب گرديد. سپس دانش آموزان گروه آزمايش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي به صورت گروهي قرار گرفتند؛ در اين زمان دانش آموزان گروه گواه دختر و پسر هيچ آموزشي دريافت نكردند؛ و در نهايت از هر دو گروه آزمايش و گواه به تفكيك جنسيت، پس آزمون و مجدداً 2 ماه بعد، پيگيري به عمل آمد. ميزان اميد تحصيلي از طريق مقياس اميد تحصيلي كمپبل و كاون (2001) با استفاده از آزمون آماري تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر و آزمون t مستقل با كمك نرم افزار SPSS-19 مورد مقايسه قرار گرفت.
يافته ها: يافته ها نشان داد پس از آموزش، ميانگين نمره اميد تحصيلي گروه آزمايش هر دو جنس (01/0 p < ) در مقايسه با گروه گواه به طور معنا داري افزايش يافته بود. همچنين نتايج آزمون t نشان داد كه بين دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ تاثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي، تفاوت معناداري مشاهده شد، يعني ميانگين نمره اميد تحصيلي در بين دختران بيش از پسران بود.
نتيجه گيري: آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر افزايش اميد تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.

کد مقاله 30932
تعداد بازدید 386

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397