عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 5 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 47-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | راهبردهای فراشناختی دانشآموزان دختر و پسر راهبردهای شناختی امید تحصیلی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع نيمه تجربي (طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري) با گروه گواه بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر و پسر پايه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصيلي 95- 1394 بود. نمونه مورد نياز برابر با 56 نفر در بين دانش آموزان دختر و 56 نفر در بين دانش آموزان پسر بود. از نمونه مذكور در هر دو جنس، 28 نفر در قالب گروه آزمايش و 28 نفر در قالب گروه گـواه به صورت تصادفي انتخاب گرديد. سپس دانش آموزان گروه آزمايش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي به صورت گروهي قرار گرفتند؛ در اين زمان دانش آموزان گروه گواه دختر و پسر هيچ آموزشي دريافت نكردند؛ و در نهايت از هر دو گروه آزمايش و گواه به تفكيك جنسيت، پس آزمون و مجدداً 2 ماه بعد، پيگيري به عمل آمد. ميزان اميد تحصيلي از طريق مقياس اميد تحصيلي كمپبل و كاون (2001) با استفاده از آزمون آماري تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر و آزمون t مستقل با كمك نرم افزار SPSS-19 مورد مقايسه قرار گرفت. يافته ها: يافته ها نشان داد پس از آموزش، ميانگين نمره اميد تحصيلي گروه آزمايش هر دو جنس (01/0 p < ) در مقايسه با گروه گواه به طور معنا داري افزايش يافته بود. همچنين نتايج آزمون t نشان داد كه بين دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ تاثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي، تفاوت معناداري مشاهده شد، يعني ميانگين نمره اميد تحصيلي در بين دختران بيش از پسران بود. نتيجه گيري: آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر افزايش اميد تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد. |
کد مقاله | 30932 |
تعداد بازدید | 386 |
|