• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی کیفیت زندگی جنسی زنان باردار: یک مطالعه مقطعی
تعداد صفحات 9
نویسنده نضال آژ - فاطمه سمیعی راد - مهری کلهر - کبری حسن‌پور - محمود علیپور حیدری - علی منتظری
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 17 شماره 4 پیاپی 80
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 429-421
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات جنسی  بارداری  زنان باردار  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  مشکلات جنسی زنان  مطالعه مقطعی  کیفیت زندگی جنسی  
چکیده مقدمه: مشکلات جنسی از شایع ترین مشکلات زنان در طی زندگی باروری است. کیفیت زندگی جنسی تحت تاثیر عوامل مختلف جسمی، روحی و روانی است و در این میان حاملگی با تغییرات فیزیولوژیک خود در تمامی ابعاد کیفیت زندگی از جمله عملکرد جنسی تغییراتی ایجاد می کند. زن باردار در نیز طی دوران بارداری و طی سه ماهه اول ودوم و سوم بحران های روحی و روانی متعددی را پشت سر می گذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی جنسی زنان در طول حاملگی، انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر به صورت توصیفی- طولی بر روی نمونه ای از زنان باردار مراجعه کننده به یک بیمارستان دانشگاهی شهر قزوین از مهر 1391 تا تیر 1392 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه زندگی جنسی زنان (SQOL-F) جمع آوری شد. وضعیت زنان شرکت کننده در طول 9 ماه در سه دوره 3 ماهه پیگیری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تحلیلی (كاي دو، تي تست و تحلیل واریانس) استفاده شد.
یافته ها: در مجموع 300 زن با میانگین سنی 4/31 ± 22/29 در مطالعه شرکت کردند. نتایج مطالعه نشان داد که با پیشرفت بارداری مجموع امتیازات کیفیت زندگی جنسی، به صورت معنادار کاهش می یابد (0/03 = P ).
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد با افزایش سن بارداری، کیفیت زندگی جنسی کاهش میابد. با توجه به اينكه کیفیت زندگی جنسي سهم منحصر به فرد در روابط زوجين دارد، مشاوره صحيح جهت تطابق بهتر جسمي و رواني با تغييرات دوران بارداري ضروری است.

کد مقاله 30829
تعداد بازدید 217

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397