عنوان | تحکیم خانواده با تأکید بر مبانی انسانشناختی فلسفی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه الهیات قرآنی - موسسه پیامبر اعظم - ساري - مصوب حوزی سال 5 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1396 |
محدوده صفحات | 72-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | استحکام خانواده انسانشناسی مبانی انسانشناسی خانواده از دیدگاه ابن سینا ابن سینا مبانی انسانشناختی فلسفی |
چکیده |
خانواده به عنوان یکی از مهمترین دغدغهها، ذهن متفکران زیادی را در حوزههای مختلف علمی به خود مشغول نموده است. خانواده مهمترین کانون بشری، عنصر اساسی در تشکیل، پیشرفت و موقعیت یک جامعه و ملت است، لذا سعادت هر جامعه منوط به نیک بختی خانواده های آن جامعه است، بنابراین، باید هر چه بیشتر در جهت نیل به سعادتمندی آن کوشید. دستیابی به این مهم تنها از طریق تحکیم خانواده امکانپذیر است. تحکیم خانوداده محصول عوامل مختلف است که یکی از این عوامل ناظر به دیدگاههای انسان شناختی است، زیرا اگر آدمی به شناخت کامل و جامع خود برسد و از وظایف و اهداف انسانی خود آگاهی داشته باشد، بسیاری از مشکلات در رابطه با خود او و ارتباط های او به وجود نمی آید و یا دست کم برطرف میشود، مقاله حاضر به تحکیم خانواده با توجه به مبانی انسان شناختی فلسفی می پردازد، و تلاش می کند تا پاسخ و تببینی در مورد نقش عامل انسان شناختی در تحکیم خانواده را ارایه نماید. تاکید این پژوهش این است که با تکیه بر انسانشناسی فلسفی که از ساحت های وجودی خاصی سخن می گوید در بیان روابط اجتماعی، اهداف و بقاء اجتماعی انسان و در دیدی جزئی تر تحکیم خانواده را تحلیل نماید. این پژوهش ابتدا به معناشناسی، مفاهیم، خانواده، تحکیم خانواده و انسان شناختی می پردازد و بعد از آن با روش توصیفی تحلیلی به تاثیر دیدگاههای انسان شناختی با نظر به اندیشه ابنسینا در تحکیم خانواده می پردازد و مولفه های مرتبط با آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. خلاصه ماشینی: "بنابراین از نگاه ابنسینا کسی که حکمیت را بر عهده میگیرد، باید دارای عقل باشد تا بدین وسیله بتواند علت و عامل آسیب بین روابط مرد و زن را شناخته و از نابودی رابطه آنها جلوگیری کند و در صورت اضطرار و عدم راه حلی برای بازگشت زوجین به زندگی مشترک، آنها را از یکدیگر جدا کند، او سپس تأکید میکند، اگر مرد خواهان طلاق زن باشد باید در برابر او مشکلات عدیدهای قرار داد تا او به هربهانهای اقدام به طلاق نکند و به راحتی کانون خانواده را از هم نپاشد؛ اما اگر مرد از نظر شخصیت و همت، فردی ضعیف باشد و از بدنامی در راه لذت بردن ترسی نداشته باشد، چنین کسی حتی شایستگی آن را نخواهد داشت که کسی به فکر مصلحت وی باشد(ابن سینا، 1404 هــ ص450). وی نه تنها عواطف را از راه هماهنگ شدن با عقل و پیروی کردن از آن، تعدیل نموده است؛ بلکه متذکر میشود، سرکوب کردن عواطف همسو با عقل نیز جایز نیست و بدین گونه «محبت» را بهترین وسیله دوام زندگی خانوادگی دانسته، مدعی است، عشق و محبت اولین عامل تشکیل خانواده است که جز با انس گرفتن پدیدار نمیشود و این الفت تنها با عادت طرفین به یکدیگر بهدست میآید، عادتی که لازمه آن تداوم زندگی مشترک است (ابنسینا، 1404 هــ ص449) بر این اساس، برخلاف گرایشات رایج در زمان حاضر که طبق آن ارضای تمایلات نفسانی زودگذر و سطحی محور رفتار و بینش افراد شده است و هیجان طلبی کاذب جایگزین محبتهای صادقانه بر مدار ثبات زندگی مشترک گردیده است، ابنسینا عشق و محبت قبل از ازدواج را فاقد دوام دانسته و مدعی است، هرچه از طول زندگی مشترک زوجین بگذرد، باید بر میزان عشق و محبت آنها به همدیگر افزوده شود نه این که کاستی گیرد و رو به خاموشی گراید." |
لینک دریافت مقاله |
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1344983 |
کد مقاله | 30816 |
تعداد بازدید | 345 |
|