• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کمال طلبی انسان در پرتو نظام خانواده
تعداد صفحات 11
نویسنده محمد ملائی ایولی - محمدباقر محمدی لائینی - محسن فهیم
مشخصات نشریه دوفصلنامه الهیات قرآنی - موسسه پیامبر اعظم - ساري - مصوب حوزی سال 5 پیاپی 8
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1396
محدوده صفحات 59-49
زبان فارسی
کلید واژه نقش خانواده  نظام خانواده  مقام قرب الهی  کمال حقیقی  کمال نهایی  کمال طلبی  
چکیده وجود انسان همچون وجود سایر موجودات، غایتمند است. غایت وجود انسان، بر نوع جهان شناختی و انسان شناختی انسان مبتنی است. بر اساس جهان‌بینی دینی، غایت انسان، وصول به حد کمال نهایی و همان مقام قرب به حق است. اما انسان دارای وجود دوساحتی جسمانی و روحانی، باید در همین عالم طبیعت، خود را رشد و تعالی دهد تا به کمال نهایی خود برسد. حال تاثیر خانواده در رسیدن انسان به کمال حقیقی چیست؟ هدف از این نوشتار بررسی نقش خانواده در وصول انسان به کمال خود است که به شیوه مروری و تحلیل مفاهیم کلیدی انجام گرفته است. یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد انسان، خانواده است. با تامل در فلسفه تشکیل خانواده و تاکید دین اسلام برآن به‌عنوان کمالی برای انسان و عامل بازدارنده گناه و مسیر رشد و ترقی به‌سوی حق تعالی، می‌توان به نقش موثر خانواده در وصول انسان به غایت خود پی برد. خانواده هم بر مبنای تفکر دینی و هم توجه به اخلاقیات و تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین با تحکیم پایه های اعتقادی به اصول دین و عمل به احکام شرعی می تواند باعث تکامل افراد خانواده شود.

خلاصه ماشینی: "همچنین اینکه آیا خانواده می‌تواند مانع وصول انسان به غایت و کمال نهایی شود؟ طبق جهان‌بینی الهی، غایت وجود انسان، نیل به کمال نهایی و مقام قرب به حق است و باید در این مسیر تلاش جدی نماید. حال این سؤال به ذهن خطور می‌کند که مصداق کمال نهایی چیست؟ آیا به عدد انسان‌ها کمال نهایی وجود دارد تا آن را امری نسبی بدانیم یا اینکه کمال نهایی واحد و مطلق است ؟ همانطور که اشاره شد مصداق کمال نهایی، بر مبانی جهان‌شناختی و انسان‌شناختی فلسفی مبتنی است، لذا با توجه به تفاوت دیدگاه‌ها در باب جهان‌بینی و انسان شناسی، نظرات متفاوت و گاه متضادی در باب کمال نهایی ارائه شده است. در مورد رابطه خانواده با کمال انسان از چند حیث می‌توان بحث کرد: یکی از جهت نفس تشکیل خانواده و ازدواج که خود کمالی را برای انسان به ارمغان می‌آورد، چنان‌که با نظر به آیات و روایات نیز مورد تائید است از قبیل: «محبوب ترین و عزیزترین نهاد بشری نزد خداوند، ازدواج است» (حر عاملی، 1991م، ج14: 3)، نیمی از دین فرد با ازدواج حفظ می‌شود: «من تزوج أحرز نصف دینه» (کلینی، 1992م، ج5: 329)، «بیشتر اهل جهنم کسانی هستند که ازدواج نکرده‌اند» (حرعاملی، 1991م، ج14: 8) و دو رکعت نمازی که شخص متأهل می‌خواند افضل و بهتر است از هفتاد رکعتی که نمازگرار مجرد و بدون همسر به‌جا می‌آورد (ابن بابویه، 1413ق، ج3: 384)."


لینک دریافت مقاله


https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1344982

کد مقاله 30815
تعداد بازدید 321

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397