عنوان | بررسی تأثیر آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 17 شماره 2 پیاپی 68 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 83-70 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ بلوغ زودرس بلوغ دختران آموزش مادران ویژگیهای شناختی رابطه والد فرزند ویژگیهای زیستی دختران مقطع ابتدایی ویژگیهای عاطفی |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش با هدفِ بررسی تأثیر آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد - فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس به اجرا در آمد. روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای بلوغ زودرس منطقه فلاورجان اصفهان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین کلیه مدارس ابتدایی دخترانه منطقه فلاورجان که شامل 35 مدرسه بود؛ 6 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و از بین کلیه دانش آموزان دختر دارای بلوغ زودرس جنسی که دارای سن 11 سال و کمتر بودند، 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. بعد از آن مادران دانش آموزان گروه مداخله در طول 8 جلسه آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دریافت کردند. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رابطه والد - فرزندی ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗأﺛﻴﺮ ﻣﺪاﺧﻠﻪ، در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﻜﻤﻴﻞ ﮔﺮدﻳﺪ. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران اثر معناداری بر کیفیت رابطه والد- فرزندی داشت. هم چنین نتایج نشان داد آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادر به طور اختصاصی تر بر احساسات مثبت، همانندسازی با مادر و میزان ارتباط در گروه آزمایشی تأثیر معنیدار دارد (01/0 > p) و بر مؤلفه عدم تنفر و گمگشتگی نقش در رابطه والد -فرزندی تأثیر معنیداری ندارد. نتیجه گیری: آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران میتواند روابط والد – فرزندی را در دخترانِ بلوغ زودرس بهبود بخشد. |
کد مقاله | 30753 |
تعداد بازدید | 250 |
|