• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین نیازهای خانوادگی و انگیزش شغلی با فشار روانی شغلی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند
تعداد صفحات 11
نویسنده فریبا فرازی - احمد خامسان - فاطمه شهابی‌زاده
مشخصات نشریه دوماهنامه سلامت كار ايران شماره 2
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 100-90
زبان فارسی
کلید واژه فشار روانی  دانشگاه علوم پزشکی  بیرجند (شهرستان)  فشار شغلی  فشار رواني شغل  انگیزش شغلی  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  نیازهای خانوادگی  
چکیده زمینه و هدف: مشاغل بخش مهمی از زندگی انسان­ها هستند و در عصر تکنولو‍‍‍‍ژی جدید در دنیا استرس ­های مختلفی وجود دارد که بعضی از این استرس ­ها مربوط به محیط کار است. از همین رو، فشار روانی شغلی در محیط کار می­ تواند آثار زیانباری بر سلامت جسمی و روانی کارکنان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نیازهای خانوادگی و انگیزش شغلی با فشار روانی شغلی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای تعداد 300 نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند انتخاب شد و از طریق سه مقیاس نیازهای خانوادگی، انگیزش شغلی و فشار روانی شغلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که از میان هفت نیاز خانوادگی، نیاز به خدمات روانشناختی در گام اول، نیاز به امنیت اجتماعی در گام سوم، نیاز به آموزش در گام چهارم و نیاز به محبت در گام پنجم و همینطور از میان ابعاد انگیزش شغلی، بی­ انگیزگی بیرونی در گام دوم به طور معناداری 22 درصد از واریانس فشار روانی شغلی کارکنان را پیش­ بینی می­ کنند.
نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد نیازهای خانوادگی و انگیزش شغلی نقش مهمی در پیش ­بینی فشار روانی شغلی دارند. بنابراین می­توان با رفع نیازهای خانوادگی و ایجاد انگیزه در کارکنان فشار روانی شغلی آنها را کاهش داد.

کد مقاله 30751
تعداد بازدید 229

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397