عنوان | تأملی در وضعیت مطالعه دانشجویان با تأکید بر نقش خانواده و دانشگاه؛ مطالعه موردی سه دانشگاه دولتی |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه راهبرد فرهنگ - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی - علمی پژوهشی پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-75 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش خانواده مطالعه دانشگاه تهران دانشجویان دانشگاه تهران کتابخوانی دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه خوارزمی تهران خواندن نظریه ابر تابع رفتار نقش دانشگاه |
چکیده |
موضوع این نوشتار تحلیل وضعیت مطالعه دانشجویان سه دانشگاه تهران، خوارزمی و شهیدبهشتی است. به اینمنظور 440 نفر از دانشجویان دانشگاههای یادشده بهشیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. چارچوب تحلیلی مقاله بر پایه نظریه ابرتابع چلبی استوار است. بر اساس این نظریه معانی، انتظارات و فرصتهایی که خانواده و دانشگاه در ارتباط با مطالعه ایجاد میکنند، در پیریزی الگوی مطالعه فرد مداخله دارد. اطلاعات تحقیق حاکی از آن است که میانگین میزان مطالعه نمونه تحقیق بهطور روزانه سه ساعت و نیم است که دو ساعت ونیم آن به مطالعه درسی و یک ساعت به مطالعه غیردرسی اختصاص دارد. میزان مطالعه دانشجویان رشتههای مختلف تفاوت چندانی ندارد و بهطور تقریبی در تمامی رشتهها نزدیک به 50 درصد دانشجویان کمتر از یک ساعت در روز به مطالعه میپردازند. خانواده قبل از ورود به دانشگاه نقش مؤثرتری در شکل دادن به مطالعه جوانان دارد. اما پس از ورود به دانشگاه، فرصتهای اجتماعی موجود در دانشگاه و معنای منسوب به مطالعه کردن نقش تعیینکنندهتری دارد. بهنظر میرسد تحولات چند سال اخیر که بر فضای فرهنگی و مناسبات اقتصادی دانشگاه اثر گذاشته، کارکردهای اصلی آن را تضعیف کرده و در نهایت به تنزل کمیت و کیفیت مطالعه دانشجویان منتهی شده است. |
کد مقاله | 30744 |
تعداد بازدید | 235 |
|