• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رایحه درمانی در اختلالات جنسی: مطالعه مروری طب ایرانی
تعداد صفحات 8
نویسنده زینب نصیری لاری - فاطمه عطارزاده - پریسا قریشی - آیدا حسین‌خانی - امیرمحمد جلادت
مشخصات نشریه ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 4 پیاپی 276
تاریخ انتشار تير - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 86-79
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات جنسی  ناباروری  رایحه درمانی  طب ایرانی  بو  
چکیده مقدمه: رایحه درمانی در ایران، قدمتی به سابقه ایران باستان دارد. یافته­ های علمی اخیر مؤید اثربخشی رایحه­ های خوش بر رفتار جنسی و باروری انسان است. در طب ایرانی، مواد بودار به اشکال مختلف در درمان اختلالات جنسی و ناباروری وارد شده­ اند. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی شواهد مرتبط با کاربرد داروهای بودار در درمان اختلالات جنسی و ناباروری از منظر طب ایرانی صورت گرفت.
روش‌کار: در این مطالعه مروری جستجو در کتب طب ایرانی شامل قانون، الاغراض الطبیه، طب اکبری، شرح اسباب و علامات، اکسیر اعظم، مخزن‌الادویه، تحقه حکیم مؤمن و قرابادین صالحی با کلیدواژه­ های بوییدن، شمومات و بو صورت گرفت، سپس نام­های علمی گیاهان از کتب تطبیقی استخراج و با جستجوی بانک­های اطلاعاتی الکترونیک شامل Google Scholar و Medline یافته­ های اخیر در خصوص این گیاهان و همچنین مقالات مرتبط با رایحه­ درمانی و ناباروری و اختلالات جنسی به کمک کلید واژه­ های sexual disorder، infertility و aromatherapy استخراج و مورد بحث قرار گرفت.
یافته­ ها: در طب ایرانی، مواد بودار به شکل­های مختلف بوییدنی، موضعی، بخور و دود استفاده می­شوند. بوهای گرم مانند مشک، یاس و نرگس تقویت کننده میل و توان جنسی و بوهای سرد مانند بوی نیلوفر، کافور و مورد (آس)، کاهش دهنده میل جنسی معرفی شده­ اند و تأکید ویژه­ ای نسبت به استفاده از مواد معطر مانند دارچین، سلیخه، هل، بسباسه و جوزبوا در درمان بیماری­های رحمی به خصوص الیگومنوره شده است.
نتیجه‌گیری: توصیه­ های طب ایرانی مبنی بر استفاده از مواد بودار در اختلالات سیستم عصبی و تناسلی می‌توانند زمینه‌ساز مطالعات بالینی جدیدی در این عرصه باشند.

کد مقاله 30604
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397