• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی وضعیت سلامت روان و مهارت‌های مقابله‌ای در زنان سرپرست خانوار شهر بیرجند
تعداد صفحات 8
نویسنده الهه عنایتی‌فر - محمدرضا میری - انسیه نوروزی - طیبه حسینی - حکیمه ملاکی مقدم
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 25 پیاپی 135
تاریخ انتشار تير - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 18-11
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  راهبردهای مقابله‌ای  سبک مقابله هیجان‌ مدار  وضعیت سلامت روانی  مهارت‌های مقابله‌ای  بیرجند (شهرستان)  سلامت روانی زنان  سبک مقابله مسئله‌مدار  سلامت روانی  مهارت‌های مقابله‌ای مساله محور  
چکیده مقدمه و هدف: زنان سرپرست خانوار گروه آسیب‌پذیری هستند که در معرض انواع آسیب‌های روان‌شناختی و اجتماعی قرار دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت روان و مهارت‌های مقابله‌ای زنان سرپرست خانوار شهر بیرجند در سال 1396 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 200 نفر از زنان سرپرست خانوار 50-20 سال تحت پوشش کمیته امداد شهر بیرجند انجام شد. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای وبرای انتخاب نمونه از هر یک از مناطق شهر بیرجند از تخصیص متناسب استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد راهبردهای مقابله ای لازاروس و سلامت عمومی صورت گرفت. داده‌ها پس از جمع آوری در SPSS 19 وارد و توسط آزمون کای اسکوئر، t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و کروسکال والیس تجزیه وتحلیل شد.
نتایج: میانگین سنی زنان مورد 36/7 ± 5/38 سال بود، 5/48% به علت طلاق سرپرست شده بودند. تنها 6/11% سلامت روان مطلوب داشتند و 5/77 % پاسخگویان از مهارت‌های مقابله ای مسئله محور برخوردار بودند. بین سلامت روان و مهارت‌های مقابله‌ای رابطه معناداری مشاهده نشد. در بین متغیرهای دموگرافیک تنها وضعیت اشتغال و تحصیلات با سلامت روان ارتباط داشت به طوری که اختلال در کارکرد اجتماعی در زنان شاغل به گونه معناداری بالاتر بود و زنانی که تحصیلات بالاتری داشتند از افسردگی بالاتری برخوردار بودند. وضعیت اشتغال نیز با سبک‌های مقابله‌ای ارتباط معنادار داشت، در واقع زنان بیکار نسبت به شاغل هیجان مدارتر بودند.
نتیجه‌گیری: زنان سرپرست خانوار مورد مطالعه از سلامت روان مناسبی برخوردار نیستند، بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی در راستای مداخله‌های مؤثر و به تبع آن بهبود شرایط زندگی و سلامت روان این زنان احساس می‌شود.

کد مقاله 30597
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397