• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي اثربخشي کيفيت زندگي درماني بر بهبود روابط با همکاران و کاهش تعارضات کار خانواده در بین کارکنان مرکز آموزشي درماني الزهرای (س) شهر اصفهان
تعداد صفحات 9
نویسنده ریحانه ماهر - زهرا یوسفی - سرور آرمان
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 36 پیاپی 478
تاریخ انتشار تير - هفته دوم تیر ماه 1397 - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 493-485
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  اصفهان  کیفیت زندگی درمانی  کیفیت زندگی  آموزش کیفیت زندگی درمانی  روابط با همکاران  
چکیده مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي کيفيت زندگي درماني بر بهبود روابط با همکاران و کاهش تعارضات کار- خانواده کارکنان مرکز آموزشي- درماني الزهرای (س) شهر اصفهان بود.
روش‌ها: این مطالعه به روش نيمه آزمايشي با طرح پيش‌آزمون، پس‌آزمون و پيگيري و همراه با گروه شاهد انجام شد. جامعه‌ی آماري پژوهش را کليه کارکنان مرکز آموزشي- درماني الزهرای (س) شهر اصفهان تشکیل داد. نمونه‌ها شامل 30 نفر از کارکنان مرکز آموزشي- درماني الزهرا (س) بود که به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمايش طي 9 جلسه 90 دقيقه‌اي، آموزش کيفيت زندگي درماني را دريافت کردند؛ در حالي که گروه شاهد در ليست انتظار قرار داشت. داده‌ها با کمک پرسش‌نامه‌های روابط با همکاران و تعارض کار- خانواده جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معیار) و استنباطي (آزمون Repeated measures ANCOVA) در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت.
یافته‌ها: آموزش کیفیت زندگی درمانی در بهبود نمرات روابط همکاران (198/33 = F، 001/0 > P) و تعارضات کار- خانواده (480/10 = F و 001/0 > P) گروه آزمايش در مراحل پس‌آزمون و پيگيري نسبت به گروه شاهد در طول زمان مؤثر بود.
نتیجه‌گیری: کيفيت زندگي درماني تأثير معنی‌داری بر بهبود روابط با همکاران و کاهش تعارضات کار- خانواده کارکنان دارد. بدین ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت که کيفيت زندگي درماني جهت بهبود روابط با همکاران و کاهش تعارضات کار- خانواده مؤثر است.

کد مقاله 30593
تعداد بازدید 191

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397