• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجربه مشکلات جنسی در زنان متقاضی طلاق و راضی از زندگی مشترک: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده عاطفه محمدصادق - محمد کلانتر کوشه - ابراهیم نعیمی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 1 پیاپی 47
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 47-35
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  زندگی مشترک  رضایت زناشویی زوجین  اختلالات جنسی  زندگی زناشویی  تجربه زنان  رضایت جنسی  زنان متقاضی طلاق  رضایت‌مندی از زندگی  روابط جنسی زوجین  مشکلات جنسی زنان  مطالعه کیفی  رضایتمندی زناشویی زنان  طلاق  
چکیده مقدمه: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی و رضایت از زندگی، روابط جنسی رضایت‌بخش است؛ چرا که رضایت‌بخش نبودن آن، منجر به بروز مشکلات شدیدتر و از هم گسستگی زندگی زناشویی می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تجربه مشکلات جنسی در زنان متقاضی طلاق و مقایسه آن با زنان راضی از زندگی مشترک بود.
روش‌: این مطالعه با استفاده از روش پدیدارشناختی انجام شد. نمونه‌ها به روش گلوله برفی و با مراجعه به دادگاه‌های خانواده ونک و شهید محلاتی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته تا مرحله اشباع جمع‌آوری گردید. ۱۳ نفر از زنان متقاضی طلاق دارای مشکلات جنسی، ۱۱ نفر از زنان راضی از زندگی مشترک را معرفی نمودند.
یافته‌ها: از مصاحبه‌‌های صورت گرفته با زنان متقاضی طلاق، 7 مضمون اصلی شامل «رابطه جنسی»، «مشارکت جنسی»، «طرحواره‌های جنسی»، «ارتباطات بین فردی زوجین»، «تمایلات جنسی»، «جذابیت جنسی» و «شرایط زندگی» استخراج شد. در خصوص گروه زنان راضی از زندگی مشترک نیز مضامین به ترتیب بیشترین فراوانی شامل «جذابیت جنسی»، «ارتباطات بین فردی زوجین»، «رابطه جنسی»، «مشارکت جنسی»، «طرحواره‌های جنسی»، «شرایط زندگی» و »تمایل جنسی» بود. همچنین، 19 مضمون فرعی از محتوای مصاحبه‌های شرکت‌کنندگان به دست آمد.
نتیجه‎گیری: مشکلات جنسی، یکی از عوامل مؤثر بر طلاق و رضایتمندی جنسی نیز یکی از مؤثرترین عوامل برای نادیده گرفتن و حل کردن اختلافات در ابعاد دیگر زندگی و رضایت زناشویی می‌باشد.

کد مقاله 30175
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397