• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای راهبردهای مقابله‌ای و تاب‌آوری در زنان مطلقه و غیر مطلقه
تعداد صفحات 7
نویسنده سروش شاه بیک - علی خانه کشی - ارسلان خان محمدی اطاق سرا
مشخصات نشریه دوماهنامه مديريت ارتقاي سلامت شماره 2 پیاپی 30
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 50-44
زبان فارسی
کلید واژه زنان مطلقه  راهبردهای مقابله‌ای  سبک مقابله هیجان‌ مدار  زنان غیر مطلقه  سبک مقابله مسئله‌مدار  طلاق  تاب‌آوری  
چکیده مقدمه: طلاق به عنوان یکی از آسیب‌زاترین پدیده‌های جامعه به شمار می‌رود که می‌تواند مشکلات متعدد رفتاری و روانی را به وجود آورد. از این روی چگونگی مدیریت این مشکلات و نحوه مقابله و تاب آوری در برابر آن‌ها اثرات مهمی را بر سلامت روان افراد مطلقه بر جای می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای مقابله‌ای و تاب آوری زنان مطلقه و غیرمطلقه شهرستان کرج انجام گردید.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان مطلقه و غیرمطلقه شهرستان کرج تشکیل دادند که از میان آن‌ها، 100 نفر از زنان مطلقه و 100 نفر از زنان غیرمطلقه به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. داده‌ها توسط فهرست پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای بیلینگز و موس (Billings and Moos Coping strategies Questionnaire) و مقیاس تاب آوری کانر -دیویدسون (CD-RISC: Connor-Davidson Resilience Scale) جمع آوری گردید. روایی و پایایی ابزارها در مطالعات قبلی مورد تأیید قرار گرفته بود. داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد.
یافته‌ها: در متغیر راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار، هیجان مدار و تاب آوری بین دو گروه زنان مطلقه و غیرمطلقه تفاوت معنی‌داری وجود داشته است (05/0 > P). زنان غیرمطلقه در متغیرهای تاب آوری و راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار و زنان مطلقه در راهبرد مقابله‌ای هیجان مدار نمرات بالاتری را کسب نموده‌اند (05/0 > P).
نتیجه گیری: زنان مطلقه تاب آوری کم‌تر و راهبردهای مقابله‌ای هیجان مدار بیشتری را از خود نشان می‌دهند، از این روی
پیشنهاد می‌شود برنامه مداخلاتی به منظور کاهش مشکلات روانشناختی، افزایش در تاب آوری و بهبود در راهبردهای مقابله‌ای زنان مطلقه اقدام شود.

کد مقاله 30173
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397