• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رفتار و عملکرد جنسی زنان باردار شهر اردبیل در سال 1394
تعداد صفحات 8
نویسنده توکل موسی زاده - رویا متولی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 20 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 47-40
زبان فارسی
کلید واژه بارداری  زنان باردار  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  اردبیل  رفتارهای جنسی  
چکیده زمینه و هدف: بارداری با تغییرات پیچیده فیزیولوژیکی و روانشناختی همراه است که ماحصل آن تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی زوجین از جمله روابط جنسی و زناشویی آنها می ­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار و عملکرد جنسی زنان باردار شهر اردبیل انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه­ ای مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در آن وضعیت عملکرد و رفتار جنسی 100 زن باردار در سه ماهه مختلف بارداری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سه قسمتی شامل برگه اطلاعات فردی، پرسشنامه رفتار جنسی محقق ساخته و پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها، از نرم افزار آماری SPSS-18، آزمون های آماری کای دو و همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05 > p استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بیشتر زنان شرکت کننده در مطالعه، در سه ماهه اول (40%) و دوم بارداری (27/3%)، اختلال عملکرد جنسی متوسطی داشتند. در حالی که اختلال عملکرد جنسی اغلب آنها (35/2%) در سه ماهه سوم بارداری، در حد خفیف بود. تفاوت معنی­ داری بین اختلال عملکرد جنسی در سه ماه اول، دوم و سوم بارداری مشاهده نشد. از نظر رفتار جنسی نیز 10 درصد از زنان باردار، تجربه رابطه جنسی مقعدی و 10 درصد رابطه جنسی دهانی داشتند و در 10 درصد موارد نیز فعالیت جنسی به صورت اجباری گزارش شد.
نتیجه ­گیری: با توجه به اهمیت بهداشت جنسی زنان در دوران بارداری، ضرورت ارائه خدمات مشاوره ­ای به زوجین در زمینه عملکرد و رفتار جنسی سالم در دوران بارداری از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است.

کد مقاله 29830
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397