• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین رابطه بین احساس تنهایی با وابستگی به اینترنت و تعارض زناشویی در زوجین
تعداد صفحات 7
نویسنده سهیلا بردوده - امیرمحسن راه نجات - مهدی ربیعی - امیرسام کیانی مقدم
مشخصات نشریه فصلنامه پرستار و پزشك در رزم - اداره بهداشت و درمان نزاجا سال 5 شماره 16 پیاپی 19
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-31
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد به اینترنت  احساس تنهایی  وابستگی به اینترنت  تعارض زناشویی  
چکیده مقدمه: احساس تنهایی بیانگر کاستی و کمبود در برقراری روابط و پیوند‌های عاطفی است که می‌تواند منجر به تعارضات در زوجین شود و همچنین موجب وابستگی به اینترنت به‌عنوان یک مسکن گردد. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه احساس تنهایی با وابستگی به اینترنت و تعارض زناشویی در زوجین صورت گرفت. روش کار: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1396 انجام شد. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه زوجین ساکن درمنطقه 16، شهر تهران بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه‌ای شامل 250 زوج بر اساس روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ)، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگ‌سالان (SELSA-S) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1988) استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر صورت پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین احساس تنهایی با وابستگی به اینترنت و تعارض زناشویی در زوجین رابطه مستقیم معناداری (01/0 = p) وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که احساس تنهایی، وابستگی به اینترنت و تعارض زناشویی را به‌صورت مستقیم پیش ‌بینی می‌کند. همچنین احساس تنهایی پیش‌بینی معناداری از تعارض زناشویی با میانجی وابستگی به اینترنت ارائه می‌دهد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده احساس تنهایی یکی از عوامل قابل‌ توجه در وابستگی به اینترنت و درنهایت تعارض زناشویی است که هنگام درمان تعارضات زناشویی و یا وابستگی به اینترنت زوجین باید مورد توجه قرار گیرد.

کد مقاله 29828
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397