عنوان
|
بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای حل تعارض والد فرزند مادران دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
یاسر رضاپور میرصالح - منیره اسماعیل بیگی - مهدی دلاوری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
90-77 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حل تعارض دانشآموزان دبستانی تعارضات والد فرزند اختلال یادگیری شیوههای حل تعارض درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ناتوانی یادگیری راهبردهای حل تعارض با والدین دانشآموزان پسر تعارضات مادر فرزندی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای حل تعارض والد-فرزند مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلالهای یادگیری شهرستان میبد بود. تعداد 22 نفر از مادران این دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه تعارض والد- فرزند موری ای اشتراس بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس همراه با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل گرفتند. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون شرکت کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به این یافته ها میتوان نتیجه گرفت مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود راهبردهای حل تعارض والد- فرزند مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
|