• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش‌گویی کننده‌های غیر زیستی میل جنسی در زنان دارای اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی
تعداد صفحات 8
نویسنده پوران اخوان اکبری - گیتی ازگلی - معصومه سیمبر - محمدعلی بشارت
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 36 پیاپی 470
تاریخ انتشار ارديبهشت - هفته دوم اردیبهشت 1397 - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 208-201
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات جنسی  تمایلات جنسی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  حریم خصوصی  عملکرد جنسی  مشکلات جنسی زنان  عوامل اقتصادی  تعامل زناشویی  کم‌ کاری میل جنسی  علاقه  میل جنسی زنان  برانگیختگی جنسی  اختلال میل جنسی  
چکیده مقدمه: اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی، از شایع‌ترین مشکلات جنسی زنان و یک اختلال چند عاملی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی پیش‌گویی کننده‌های غیر زیستی میل جنسی در زنان دارای اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی در زنان ایرانی بود.
روش‌ها: مطالعه‌ی مقطعی حاضر، بر روی 110 زن همسردار سنین باروری دارای اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی اردبیل در سال 1396 انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم مشخصات دموگرافیک و چک لیست بیماری‌های مؤثر بر میل جنسی، شاخص عملکرد جنسی زنان و پرسش‌نامه‌ی عوامل غیر زیستی مؤثر بر میل جنسی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های Pearson و Regression انجام گرفت.
یافته‌ها: بر اساس اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر میل جنسی، حیطه‌ی عملکرد جنسی همسر (10/1 ± 82/3)، حریم خصوصی (20/1 ± 24/3) و عوامل اقتصادی (30/1 ± 14/3) به ترتیب در رتبه‌ی اول تا سوم قرار گرفتند. تحلیل Regression خطی برای پیش‌گویی عوامل مؤثر بر میل جنسی نشان داد که حیطه‌ی ارتباطات زناشویی و عوامل اقتصادی به طور معنی‌داری قابلیت پیش‌گویی اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی در زنان را داشتند (050/0 > P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش تأثیرگذار عوامل ارتباطی، اقتصادی و مهارتی بر میل جنسی زنان، اتخاذ رویکرد جامع در مدیریت و درمان اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی جهت ارتقای سلامت جنسی زنان ضروری به نظر می‌رسد.

کد مقاله 29788
تعداد بازدید 163

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397