| عنوان | تحلیل اثر رسانههای نوشتاری (الکترونیکی و چاپی) بر توانمندسازی زنان شاغل |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران شماره 4 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 687-661 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زنان شاغل توانمندسازی زنان توانمندسازی اجتماعی رسانههای الکترونیکی توانمندسازی فرهنگی رسانههای نوشتاری رسانههای چاپی |
| چکیده |
رسانهها نقش بسیار مؤثری در ایجاد بستر فرهنگی-اجتماعی مناسب در حوزة توانمندسازی افراد ایفا میکنند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رسانههای نوشتاری بر توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی زنان شاغل با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی پرداخته و اطلاعات در دو پرسشنامه جامع جمعآوری شده است. جامعة آماری شامل پزشکان، پرستاران، بهیاران و رزیدنتهای زن مراکز خدمات بهداشتی درمانی شهرهای رشت و انزلی شامل 1964 نفر و مدیران و صاحبان این مراکز است. حجم نمونة شاغلان زن برابر 321 نفر است که بهصورت نمونهگیری طبقهای دو شهر رشت و انزلی و شیوة تصادفی ساده، همچنین نمونهگیری از جامعة صاحبان و مدیران مراکز به روش تصادفی ساده انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که رسانههای نوشتاری تأثیرگذاری لازم را بر نگرش مخاطبان و باورهای جامعه از نظر پذیرش توانمندی زنان در حوزة اجتماع و اشتغال و انعکاس زنان توانمند نداشته و باوجود نگاه مثبت صاحبان و رؤسای مشاغل به توانمندی زنان در این حوزه، تأثیر و انعکاس این رسانهها در این زمینه خنثی بوده است. همچنین رسانههای نوشتاری چاپی بیشترین تأثیرگذاری را بر دو بعد توانمندسازی اجتماعی، یعنی آگاهی و اعتماد زنان داشته است. در این بین، توجه به بعد آموزش از توانمندسازی فرهنگی در محتوای رسانههای نوشتاری مشاهده میشود. |
| کد مقاله | 29672 |
| تعداد بازدید | 291 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...