• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه مقابله زوجی و کیفیت زناشویی در زنان متأهل مبتلا به سرطان پستان در شیراز
تعداد صفحات 10
نویسنده طیبه خسروی علیا - رضا فلاح چای
مشخصات نشریه فصلنامه بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 10 شماره 4 پیاپی 39
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 67-58
زبان فارسی
کلید واژه استرس  زنان متأهل  کیفیت زناشویی  شیراز  سرطان پستان  مقابله زوجی  
چکیده مقدمه: سرطان پستان شايع ترين سرطان در بين زنان است كه تاثير نامطلوبي بر زندگي زناشويي و پايين آمدن سطح كيفي زندگي مبتلايان مي گذارد. سرطان يك عامل فشارآور زوجي است بنابراين ضرورت دارد نسبت به آن واكنش نشان دهند. ازاين رو، اين پژوهش با هدف بررسي رابطه مقابله زوجي و كيفيت زناشويي در زنان مبتلا به سرطان پستان انجام گرفت.
روش بررسي: اين پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد و نمونه مورد بررسي شامل 132 زن متاهل مبتلا به سرطان پستان كه از مراكز درماني سرطان پستان شيراز به صورت داوطلبانه در اين مطالعه شركت كردند، مي باشد. جهت گردآوري داده ها از پرسشنامه هاي كيفيت زناشويي (ژانگ، ژو و تي سانگ، 2012)، مقابله زوجي (بودنمان، 2008) و پرسشنامه ويژگي هاي جمعيت شناختي استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه بين راهبردهاي مقابله زوجي با استرس با كيفيت زناشويي در زنان متاهل مبتلا به سرطان پستان، رابطه معنادار وجود دارد (01/0 p < ، 79/0 = r) و راهبردهاي مقابله زوجي با استرس توانسته اند به صورت مثبت و معناداري متغير كيفيت زناشويي را پيش بيني كنند.
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد كه راهبردهاي مقابله زوجي با استرس در كيفيت زناشويي زنان متاهل مبتلا به سرطان پستان نقش موثري ايفا مي نمايد. بنابراين با توجه به رابطه مثبت مقابله زوجي با كيفيت زناشويي، هرچقدر زوجين بتوانند با همديگر همكاري كرده و با هم و در كنار هم به مقابله با استرس ناشي از ابتلا به سرطان بپردازند به همان نسبت كيفيت زناشويي شان ارتقاء خواهد يافت.

کد مقاله 29603
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397