• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین کننده‌های اجتماعی خشونت علیه زنان باردار توسط همسر در شهرستان همدان در سال 1395
تعداد صفحات 8
نویسنده بابک معینی - خدیجه عزتی رستگار - یداله حمیدی - مژگان حسینی - علیرضا سلطانیان
مشخصات نشریه فصلنامه کومش شماره 2 پیاپی 70
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 357-350
زبان فارسی
کلید واژه خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  دوران بارداری  خشونت علیه زنان  عوامل خشونت علیه زنان  بارداری  زنان باردار  عوامل اجتماعی  همسرآزاری در دوران بارداری  همدان  خشونت شوهر  عوامل مؤثر بر خشونت خانگی  خشونت شریک جنسی  عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت  
چکیده هدف: خشونت علیه زنان باردار در همه کشورها اتفاق می‌افتد، اما شیوع آن در سراسر جهان بسیار متفاوت و با پیامدهای فراوان و غیر قابل قبولی از اختلالات روانی تا آسیب‌ها و مرگ مادر و نوزاد همراه است. هدف این مطالعه تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با خشونت علیه زنان باردار توسط همسرانشان در همدان بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی با حضور 1039 زن باردار ساکن مناطق شهری و روستایی در همدان در سال 1394 انجام شد. اطلاعات مورد بررسی شامل ویژگی‌های جمعیتی- اجتماعی در قالب تعیین‌کننده‌های اجتماعی بود. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه استاندارد خشونت (IPAQ) برای سنجش تجربه خشونت جسمی، روانی و جنسی در 12 ماه گذشته بود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 88 درصد زنان باردار تجربه خشونت در یک سال گذشته را داشته‌اند. بیش‌ترین شکل آن، خشونت روانی (9/87 درصد)، سپس خشونت عاطفی (9/18 درصد) و در نهایت خشونت جنسی (4/6 درصد)، بود. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که دفعات ازدواج مادر (003/0 = p و 2/2 = OR)، تعداد فرزندان (041/0 = p و 52/0 = OR)، شاغل بودن مادر (039/0 = p و 44/0 = OR)، سیگاری بودن (019/0 = p و 91/1 = OR)، بیماری روانی همسر (023/0 = p و 63/2 = OR)، ناخواسته بودن بارداری (047/0 = p و 62/1 = OR) و آگاهی مرد از بارداری زن (012/0 = p و 94/12 = OR) ارتباط معنی‌داری با انواع خشونت در مادران باردار داشتند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن است که خشونت علیه زنان باردار گسترده و اجتناب‌ناپذیر است. خشونت به عنوان مشکل سلامتی باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور بهبود سلامت مادران و جامعه، نتایج این مطالعه تخصیص بودجه، تحقیقات بعدی و مداخلات مبتنی بر تعیین‌کننده‌های اجتماعی خشونت را پیش‌بینی می‌کند.

کد مقاله 29582
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397