• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آگاهی و نگرش داوطلبین ازدواج مراجعه کننده به کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج در مورد بیماری ایدز در جهرم
تعداد صفحات 7
نویسنده هادی مصلی نژاد - محمدامین فرهمندفرد - مجتبی نوروزی - صهبا ترابی جهرمی - مهدی عالی پناه
مشخصات نشریه فصلنامه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم سابق) - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 15-9
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  میزان آگاهی  جهرم (شهرستان)  ایدز  مشاوره پیش از ازدواج  
چکیده مقدمه: شیوع بیماری ایدز در کشور در حال افزایش است، به‌طوری‌که درگروه‌های پرخطر شیوع این بیماری به بیش از 5 درصد رسیده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و نوع نگرش داوطلبین ازدواج مراجعه‌کننده به کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج شهرستان جهرم در مورد بیماری ایدز انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی- تحلیلی روی 367 نفر شرکت‌کننده در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج جهرم در سال 1396 با استفاده از پرسشنامه استاندارد انجام شد. داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS18 و استفاده از شاخص‌های توصیفی و آزمون مربع کای در سطح معناداری 05/0 = P تحلیل شدند.
یافته‌ها: از مجموع 367 نفر شرکت‌کننده 51 درصد مرد (187 نفر) و بقیه (180 نفر) زن بودند. آگاهی 5/33 درصد افراد عالی، 6/28 درصد خوب، 5/27 درصد متوسط و 4/10 درصد ضعیف بود. بین آگاهی شرکت‌کنندگان در مورد بیماری ایدز با محل سکونت، میزان تحصیلات، گروه سنی و شغل رابطه معناداری وجود داشت (0001/0 = P). در خصوص نوع نگرش زوجین موردپژوهش، 6/64 درصد عالی، 3/21 درصد خوب، 12 درصد متوسط و 2/2 درصد ضعیف بود. بین نگرش افراد با محل سکونت و میزان تحصیلات رابطه معناداری مشاهده شد (0001/0 = P). بیشترین منبع کسب اطلاعات در مورد بیماری از تلویزیون (6/34 درصد) و سپس مراکز بهداشتی (1/25 درصد) بود.
نتیجه‌گیری: میزان آگاهی و نگرش افراد به بیماری ایدز به‌طورکلی در حد مطلوب بود؛ بنابراین ارائه برنامه‌های آموزشی در سطح جامعه به‌خصوص برای روستاییان در رابطه با شناخت راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری لازم است.

کد مقاله 29567
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397