• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین عوامل مؤثر در سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه: یک پژوهش کیفی
تعداد صفحات 16
نویسنده محسن نظری‌فر - منصور سودانی - رضا خجسته مهر - حمید فرهادی راد
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 6 شماره 4 پیاپی 46
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 492-477
زبان فارسی
کلید واژه زنان مطلقه  مطالعه کیفی  طلاق  سازگاری پس از طلاق  سازگاری زنان  
چکیده مقدمه: طلاق همه ابعاد زندگی افراد مطلقه و به خصوص زنان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در این میان، زنانی که با شرایط پس از طلاق سازگاری بهتری پیدا می‌کنند، از سلامت جسمی و روانی بیشتری برخوردار می‌باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل تأثیرگذار در سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه بود.
روش‌: این مطالعه به روش کیفی و بر پایه تحلیل محتوا انجام شد. 19 زن مطلقه به روش نمونه‌گیری هدفمند و به صورت داوطلب از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن داده‌ها به اشباع کامل، انتخاب شدند.
یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل داده‌ها یک طبقه اصلی به نام «سازگاری پس از طلاق» به دست آمد که این طبقه از 10 مؤلفه به عنوان طبقات فرعی شامل «کمک و حمایت‌های خانواده و دوستان»، «نگرش‌ها و اعتقادات مذهبی»، «صبر و گذشت»، »شغل و توانایی‌های حرفه‌ای»، «مهارت حل مسأله»، «مدیریت منابع مالی»، «ارتباط اجتماعی و سرگرمی»، «فرزندان منشأ مقاومت»، «مشاوره و کمک‌های حرفه‌ای»، «تفسیر مجدد» و «تبدیل شدن به یک فرد مستقل» تشکیل شد.
نتیجه‎گیری: تحقیق حاضر با کشف و شناسایی عوامل مؤثر در سازگاری پس از طلاق، به متخصصان حوزه خانواده و طلاق جهت تدوین برنامه‌های مناسب برای زنان مطلقه در کسب سازگاری پس از طلاق کمک می‌کند. همچنین، کلیه نهادهای مسؤول در این حوزه و نیز مراکز آموزشی و درمانی مرتبط می‌توانند از نتایج این پژوهش برای کمک به سازگاری زنان مطلقه و کاهش آسیب‌های طلاق بهره ببرند.

کد مقاله 29484
تعداد بازدید 189

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397