• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین تجارب و واکنش‌های عاطفی زنان قربانی بی‌وفایی همسر: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 18
نویسنده محمدحسن آسایش - کیومرث فرح‌بخش - حسین سلیمی بجستانی - علی دلاور
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 6 شماره 4 پیاپی 46
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 372-355
زبان فارسی
کلید واژه تجربه زنان  بی‌وفایی همسر  بی‌عفتی  مطالعه کیفی  بی‌وفایی  بی‌وفایی زناشویی  مردان بی‌وفا  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   واکنش‌‌های عاطفی  روابط خارج از حیطه زناشویی  جنبه‌های هیجانی  جنبه‌های عاطفی  رفتار جنس خارج زناشویی  
چکیده مقدمه: بی‌وفایی به عنوان یکی از دلایل اساسی طلاق اثرات زیانباری بر کانون خانواده، سلامت روان و عواطف افراد قربانی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین تجارب و واکنش‌های عاطفی زنان قربانی بی‌وفایی همسر بود.
روش‌: این مطالعه با روش پدیدارشناسی تفسیری انجام گرفت و نمونه‌های آن را زنان قربانی بی‌وفایی همسر ساکن تهران (شمیرانات) در سال 1395 تشکیل دادند. بدین منظور، 18 زن در بازه سنی 64-22 سال به صورت هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از شیوه تحلیل مضمون استفاده گردید.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به تولید 2 مضمون اصلی، 12 مضمون فرعی و 61 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی نخست «واکنش‌های عاطفی ناسازگارانه» بود که مضمون‌های فرعی احساس گسستگی از زندگی (احساس اندوه، احساس یأس و میل به مرگ)، احساس گسستگی از خود (احساس بی‌کفایتی و احساس رهاشدگی)، احساس خشم، احساس تنفر، احساس سنگ‌دلی و قساوت قلب، احساس آسیب‌پذیری، آشفتگی هیجانی، احساس ترس و اضطراب و احساس کرختی و سردی را در برمی‌گرفت. مضمون اصلی دوم، «واکنش‌های عاطفی سازگارانه» بود که از مضامین فرعی احساس ارزشمندی (احساس خودارزشمندی و احساس ارزشمندی همسر)، احساس ترحم (احساس ترحم به همسر و احساس ترحم به رقیب) و دلبستگی به همسر (میل و علاقه به همسر، احساس مالکیت بر همسر و عفو همسر) تشکیل شد.
نتیجه‎گیری: بی‌وفایی پدیده‌ای است که به طور یکسان توسط همه زنان قربانی تجربه نمی‌شود. بر اساس دیدگاه سازه‌گرایان اجتماعی، این امر بیانگر ادراک‌ متفاوت زنان قربانی است که موجب ایجاد الگوهای متفاوتی از واکنش‌دهی به بی‌وفایی در زنان می‌شود. از آن‌جا که این نتایج از یک تحقیق بومی به دست آمده است، می‌تواند در ساخت بسته‌های مداخله‌ای توسط درمانگران راهگشا باشد.

کد مقاله 29482
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397