• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی سلامت روان بر اساس امیدواری و جهت‌گیری مذهبی در زنان سرپرست خانوار
تعداد صفحات 10
نویسنده علی پروندی - اسماء مرادی - مختار عارفی
مشخصات نشریه دوفصلنامه دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشكي مازندران شماره 2 پیاپی 9
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 22-13
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  جهت‌گیری مذهبی  امید  سلامت روانی زنان  جهت‌گیری مذهبی درونی  جهت‌گیری مذهبی بیرونی  سلامت روانی  
چکیده سابقه و هدف: زنان سرپرست خانوار به دلايلي چون ايفاي نقش هاي متعدد، فقر مالي و تنهايي يكي از اقشار آسيب پذير جامعه به ويژه از نظر سلامت روان مي باشند. در اين راستا هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش اميدواري و جهت گيري مذهبي در پيش بيني سلامت روان در زنان سرپرست خانوار مي باشد.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي بود و در آن از ميان زنان سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد امام (ره) شهرستان سنقر 150 نفر به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه سلامت عمومي، مقياس جهت گيري مذهبي دروني و بيروني Allport و مقياس اميدواري بزرگسالان Snyder را تكميل كردند. لازم به ذكر است كه براي تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي Pearson و رگرسيون چندگانه به روش همزمان استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه ميان اميدواري و سلامت روان و نيز جهت گيري مذهبي دروني با سلامت روان رابطه معكوس و معناداري (386/0 r = -، 01/0 P < ) وجود دارد. همچنين ميان جهت گيري مذهبي بيروني با سلامت روان ارتباط مستقيم و معناداري (388/0 r = -، 01/0 P < ) مشاهده شد. تحليل رگرسيون نيز بيانگر آن بود كه اميدواري و جهت گيري مذهبي همراه با هم 45/0 از تغييرات سلامت روان را پيش بيني مي كنند.
استنتاج: بر اساس يافته ها مي توان گفت كه اميدواري و جهت گيري مذهبي دروني سبب كاهش علائم اضطرابي و اختلال خواب، افسردگي، علائم جسماني (مشكلات جسماني مانند سردرد و درد امعايي/ احشايي) و اختلال در كاركرد اجتماعي مي شوند؛ اما جهت گيري مذهبي بيروني موجب افزايش اين علائم مي گردد؛ بنابراين اميدواري و جهت گيري مذهبي دروني فاكتورهاي مهمي در مقابله مثبت با مشكلات زندگي و حفظ سلامت رواني در زنان سرپرست خانوار مي باشند.

کد مقاله 29447
تعداد بازدید 197

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397