عنوان | نقش هيجان پذيري و جو عاطفي خانواده در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانشآموزان |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 5 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 182-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی درگیری تحصیلی عواطف مثبت عواطف منفی هیجانپذیری اشتیاق تحصیلی اشتیاق یادگیری |
چکیده |
هدف: مفهوم درگيري تحصيلي، از جمله مفاهيمي است كه توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعليم و تربيت به كار برده شده است و پژوهش هاي اخير از آن با واژه اشتياق يادگيري ياد مي كنند. پژوهش ها نشان داده اند عواطف مثبت و جو عاطفي خانواده با مولفه هاي اشتياق يادگيري مرتبط است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش هيجان پذيري و جو عاطفي خانواده در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانش آموزان بود. روش: طرح اين پژوهش، طرح مقطعي- توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز كه در سال تحصيلي 95-1394 مشغول به تحصيل مي باشند تشكيل مي دهند (3300 = n) نمونه پژوهش 380 نفر از دانش آموزان شهر اهواز بود كه به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. بدين صورت كه در ابتدا شهر اهواز به چهار جهت (شمال، جنوب، شرق و غرب) تقسيم شد و سپس از هر جهت دو دبيرستان و از هر دبيرستان سه كلاس و از هر كلاس 16 نفر انتخاب شد. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه جو عاطفي هيل برن، فهرست عواطف مثبت و منفي (PANAS)، پرسشنامه اشتياق عاطفي، شناختي و رفتاري استفاده شد. يافته ها به كمك نرم افزار Spss 19 و با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون چندمتغيري به شيوه گام به گام انجام شد. يافته ها: بين عواطف مثبت و جو عاطفي خانواده با اشتياق تحصيلي، رابطه مثبت و معني دار و بين عواطف منفي و اشتياق تحصيلي رابطه منفي وجود داشت 001/0 ≥ P. نتايج رگرسون چندمتغيري نشان داد كه هيجان پذيري و جو عاطفي خانواده پيش بيني كننده هاي مناسبي براي اشتياق تحصيلي مي باشند 001/0 ≥ P. نتيجه گيري: بنابراين، با تقويت هيجان پذيري مثبت و ارتقاي جو عاطفي مثبت و سازنده خانوادگي اين احتمال وجود دارد كه اشتياق تحصيلي دانش آموزان نيز افزايش يابد. |
کد مقاله | 29437 |
تعداد بازدید | 287 |
|