• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش هيجان پذيري و جو عاطفي خانواده در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانش‌آموزان
تعداد صفحات 24
نویسنده خدامراد مؤمنی - مسلم عباسی - ذبیح اله پیرانی - محمدجواد بگیان کوله مرز
مشخصات نشریه دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری - دانشگاه بوعلی سینا همدان سال 5 پیاپی 8
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 182-159
زبان فارسی
کلید واژه جو عاطفی خانواده  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  درگیری تحصیلی  عواطف مثبت  عواطف منفی  هیجان‌پذیری  اشتیاق تحصیلی  اشتیاق یادگیری  
چکیده هدف: مفهوم درگيري تحصيلي، از جمله مفاهيمي است كه توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعليم و تربيت به كار برده شده است و پژوهش هاي اخير از آن با واژه اشتياق يادگيري ياد مي كنند. پژوهش ها نشان داده اند عواطف مثبت و جو عاطفي خانواده با مولفه هاي اشتياق يادگيري مرتبط است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش هيجان پذيري و جو عاطفي خانواده در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانش آموزان بود.
روش: طرح اين پژوهش، طرح مقطعي- توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز كه در سال تحصيلي 95-1394 مشغول به تحصيل مي باشند تشكيل مي دهند (3300 = n) نمونه پژوهش 380 نفر از دانش آموزان شهر اهواز بود كه به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. بدين صورت كه در ابتدا شهر اهواز به چهار جهت (شمال، جنوب، شرق و غرب) تقسيم شد و سپس از هر جهت دو دبيرستان و از هر دبيرستان سه كلاس و از هر كلاس 16 نفر انتخاب شد. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه جو عاطفي هيل برن، فهرست عواطف مثبت و منفي (PANAS)، پرسشنامه اشتياق عاطفي، شناختي و رفتاري استفاده شد. يافته ها به كمك نرم افزار Spss 19 و با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون چندمتغيري به شيوه گام به گام انجام شد.
يافته ها: بين عواطف مثبت و جو عاطفي خانواده با اشتياق تحصيلي، رابطه مثبت و معني دار و بين عواطف منفي و اشتياق تحصيلي رابطه منفي وجود داشت 001/0 ≥ P. نتايج رگرسون چندمتغيري نشان داد كه هيجان پذيري و جو عاطفي خانواده پيش بيني كننده هاي مناسبي براي اشتياق تحصيلي مي باشند 001/0 ≥ P.
نتيجه گيري: بنابراين، با تقويت هيجان پذيري مثبت و ارتقاي جو عاطفي مثبت و سازنده خانوادگي اين احتمال وجود دارد كه اشتياق تحصيلي دانش آموزان نيز افزايش يابد.

کد مقاله 29437
تعداد بازدید 287

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397