• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری بر صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی زنان در دوران پیش‌یائسگی
تعداد صفحات 9
نویسنده سولماز عیسی نژاد جهرمی - زهرا دشت بزرگی
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 1 پیاپی 21
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 71-63
زبان فارسی
کلید واژه رضایت جنسی  صمیمیت زناشویی  دوره قبل از یائسگی  سیستم فعال‌ سازی رفتاری  
چکیده زمینه و هدف: از مشکلات اصلی زنان در دوران پیش‌یائسگی می‌توان به مشکلاتی در زمینۀ صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی اشاره کرد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فعال‌سازی رفتاری بر صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی زنان در دوران پیش‌یائسگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ زنان در دوران پیش‌یائسگی شهر اهواز در سال ۱۳۹۵ بودند. از میان آنان ۳۰ زن با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به­ طور تصادفی در ۲ گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسۀ ۹۰ دقیقه‌ای با روش درمان فعال‌سازی رفتاری، آموزش دید. گروه‌ها پرسش‌نامه‌های صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی را به­ عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۹و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی تفاوت معناداری وجود داشت. به­ عبارت­ دیگر درمان فعال‌سازی رفتاری باعث افزایش معنادار صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی زنان در دوران پیش‌یائسگی شد (۰/۰۵ P < ).
نتیجه‌گیری: با توجه ­به نتایج می‌توان نتیجه گرفت درمان فعال‌سازی رفتاری می‌تواند میزان صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی زنان در دوران پیش‌یائسگی را افزایش دهد. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش درمانی مذکور برای افزایش صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی استفاده کنند.

کد مقاله 29401
تعداد بازدید 157

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397