• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش سرمایه اجتماعی در کاهش گرایش به اعتیاد زنان سرپرست خانوار شهر زنجان
تعداد صفحات 16
نویسنده فاطمه عظیمی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 9
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 274-259
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد زنان  زنان سرپرست خانوار  آسیب‌های اجتماعی  سرمایه‌های فرهنگی  گرایش به اعتیاد  سرمایه اجتماعی  زنجان (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ اجتماع، عامل مهم و مؤثری در پیشرفت جامعه هستند. از آنجایی که برخی از آنها ناچار به سرپرستی از خانواده نیز می باشند، با مسائل متعدد اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و روانی درگیر هستند و جزء اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب میشوند. یکی از دلایل مهمی که زنان سرپرست خانوار در فقر اقتصادی و گاهی فرهنگی باقی میمانند، دسترسی بسیار محدود به شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب، تعیین و ارزیابی مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی در زنان سرپرست خانوار هر جامعه، ضروری به نظر میرسد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در کاهش گرایش به اعتیاد زنان سرپرست خانوار شهرستان زنجان انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی مقطعی بوده که طی آن 200 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان زنجان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ جمعیت شناسی، پرسشنامه سرمایۀ اجتماعی، پرسشنامۀ سرمایۀ فرهنگی و پرسشنامۀ گرایش به اعتیاد بود. برای تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی مانند درصد فراوانی و آمار استنباطی مانند آزمون همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی با نرم افزار 21 spss استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین بعد ارتباطی متغیر سرمایۀ اجتماعی با گرایش به اعتیاد رابطۀ معکوس وجود دارد، بدین معنی که با افزایش بعد ارتباطی متغیر سرمایۀ اجتماعی، گرایش به اعتیاد کاهش پیدا میکند (001/0 > P). نتیجه گیری: سرمایۀ اجتماعی ارتباط متقابل افراد با یکدیگر، اعتماد و قابلیت اطمینان است که میتواند با ایجاد شناخت مناسب و تسهیل امکانات موجود، کارآیی جامعه را بهبود بخشیده و موجبات کاهش آسیب پذیری افراد جامعه را فراهم آورد. بنابراین، به منظور بهبود کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار، توجه به این متغیر مهم به صورت دوره های آموزشی با هدف بهبود مهارتهای اجتماعی آنها سودمند خواهد بود.

کد مقاله 29400
تعداد بازدید 257

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397