عنوان | بررسی رابطه بین مصرف رسانه، دینداری و ارزشهای خانواده: مطالعه موردی شهر سمنان |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 205-181 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اینترنت دینداری خانواده ماهواره دینداری ارزشهای خانواده مصرف رسانهای مطالعه موردی استفاده از ماهواره میزان دینداری سمنان پایبندی به ارزشها |
چکیده |
زمینه و هدف: تحولات سریع و عمیق در دنیای جدید که برجسته ترین مشخصه آن بستر اطلاعاتی و ارتباطی که موجد و هدایتگر این تحولات هستند، نهاد خانواده را چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ ارزشی در معرض دگرگونیهای محوری قرار داده بصورتی که سایر نهادهای اجتماعی مثل دین که در شکل پذیری خانواده در این دو بعد تا پیش از عصر مدرن تاثیر بسزایی داشتند را به انزوا رانده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مصرف رسانه (ماهواره و اینترنت) و دینداری بر ارزشهای خانواده در شهر سمنان است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعه آماری شهروندان شهر سمنان می باشد که تعداد 401 نفر از آنها بصورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری گویایی تایید فرضیه های تحقیق است. یافته ها: طبق یافته های تحقیق رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزشهای خانواده؛ همچنین بین مصرف رسانه و میزان دینداری وجود دارد. از سوی دیگر رابطه مستقیم معنی داری بین دینداری و پایبندی به ارزشهای خانواده بدست آمد. نتیجه گیری: افزایش سواد رسانه ای خانواده ها، تولید محتواهای رسانه ای با الهام از آموزه های دینی، ارائه مشاوره به خانواده ها و برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه بخشی از راهکارهایی است که نهادهای مسئول همچون رسانه ها و نیروی انتظامی با توجه به ظرفیتهای خود میتوانند در جهت مدیریت بهتر رابطه شهروندان و رسانه ها و جلوگیری از استحاله ارزشهای خانواده بکار گیرند. |
کد مقاله | 29396 |
تعداد بازدید | 253 |
|