عنوان | خصوصیات روانسنجی پرسشنامه کیفیت روابط بین زوجین |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 17 شماره 1 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 94-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زوجین روایی روانسنجی کیفیت ارتباط اعتباریابی تحلیل عاملی تأییدی اعتباریابی پرسشنامه کیفیت رابطه زناشویی ویژگیهای روانسنجی |
چکیده |
مقدمه: کیفیت روابط زوجین نقش اساسی در ارزیابی کیفیت کلی ارتباطات خانوادگی دارد. سنجش کیفیت روابط زوجین با استفاده از ابزاری روا و پایا از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی و اعتبار یابی پرسشنامه کیفیت روابط زوجین بود. مواد و روش کار: در این مطالعه روش شناسی با استفاده از روش استاندارد مستقیم و بالعکس (Back & Forward) ابتدا نسخه انگلیسی ابزار به فارسی ترجمه گردید. روایی پرسشنامه کیفیت روابط زوجین با استفاده از روایی محتوای کیفی و کمی، روایی صوری، روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی)، روایی همزمان و مقایسه گروه های شناخته شده تعیین شد. پایایی ابزار با استفاده از همسانی درونی و آزمون مجدد بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS نسخه 16 و AMOS نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: در بررسی اعتبار کمی و کیفی محتوا و اعتبار صوری همه سوالات مورد تایید قرار گرفتند. مقادیر CVI و CVR کل ابزار به ترتیب 0/94 و 0/92 بدست آمد. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ابزار از ساختار تک عاملی همچون نسخه اصلی برخوردار است. در ارزیابی روایی همزمان یافته ها نشان داد همبستگی معنی داری بین نمرات حاصل از ابزار کیفیت روابط زوجین و ابزارهای رضایت زناشویی انریچ و مقیاس ارزیابی رابطه وجود دارد. نتایج مقایسه گروه های شناخته شده با استفاده از ابزار رضایت زوجی کانزاس نشان داد، نمره کیفیت روابط زوجی گروه دارای رضایت بطور معنی داری بیش از افراد فاقد رضایت است. ارزیابی پایایی ابزار نشان داد همسانی درونی و نیز ثبات ابزار با استفاده از آزمون مجدد عالی بود (به ترتیب آلفای کرونباخ 0/90و همبستگی درون طبقه ای 0/92). بحث و نتیجه گیری: يافته ها نشان داد نسخه فارسي ابزار کيفيت روابط زوجین از نظر ويژگيهای ساختاري مطلوب بوده و ابزاري روا و پايا براي اندازه گيري کيفيت روابط زوجین است. |
کد مقاله | 29276 |
تعداد بازدید | 155 |
|