• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقالات مرتبط با سلامت زنان در سه دهه پس از انقلاب اسلامی (1360 تا 1390): یک مطالعه مروری
تعداد صفحات 13
نویسنده نرگس رستمی گوران - آزاده سیاری فرد - مریم نظری - مریم رهبری - حمیده جوادی نسب - بتول احمدی
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 17 شماره 1 پیاپی 77
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 19-7
زبان فارسی
کلید واژه سلامت زنان  ایران  دوران پس از انقلاب  تحقیقات سلامت زنان   مطالعه مروری  
چکیده مقدمه: سلامت زنان از اولویت‌های جامعه و اهداف توسعۀ هزاره است که شناسایی ابعاد آن با بررسی مطالعات مربوطه امکان‌پذیر است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مغفول نوع پژوهش های سلامت زنان طی سه دهۀ پس از انقلاب‌اسلامی انجام‌شد.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع مروری به روش تحلیل محتوا بود كه در سه مرحلۀ مقدماتي، جستجو و تحليل انجام‌شد. در این پژوهش‌، تمام مقالات چاپ‌شده در مجلات‌ علمی داخلی و خارجی از ابتدای سال 1360 تا پایان سال 1392 که دربارۀ وضعیت، تعیین‌کننده‌ها و پیامدهای سلامت زنان ایرانی بود؛ بدون محدودیت سنی از پایگاه‌های منتخب، استخراج و پس از اعمال معیارهای ورود و خروج و حذف مطالعات تکراری، اطلاعاتشان شامل سال انتشار، تعداد نویسندگان، اصلی‌ترین بیماری‌ها‌و‌نازایی، تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت (SDH: social determinants of health)، دورۀ زندگی و روش‌اجرا به‌وسیلۀ نرم‌افزار SPSS18 تحلیل شد.
یافته ها: در این مطالعه، ۱۸۸۰ مقالۀ فارسي و ۴۰۹۰ مقالۀ انگليسي بررسی شدند (جمعاً ۵۹۷۰‌ مقاله). فراواني پژوهش‌های مروری 15/4 درصد، مداخله‌ای 12/22 درصد، مقایسه‌ای 22/34 درصد و توصیفی51/37 درصد بود. بیشترین فراوانی پژوهش‌های انجام‌شده از نظر دورۀ زندگی مربوط به دوران باروری 76/00 درصد، از نظر طبقۀ بار بیماری مربوط به بارداری و عوارض آن 30/12 درصد و از نظر SDH مربوط به آموزش، آگاهی و تحصیلات 36/6 درصد بود.
بحث و نتیجه گیری: روند انتشار مقالات در سه دهۀ اخير، رو به رشد اما فاقد انسجام و الگوی ثابت بود؛ بنابراین مدیریت منابع پژوهشی بر اساس اهداف اصلی نظام سلامت دربارۀ پژوهش های مربوط به سلامت زنان ضروری است.

کد مقاله 29274
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397