• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر تغییر جنسیت در ارث از دیدگاه مذاهب اسلامی و حقوق ایران
تعداد صفحات 25
نویسنده محمد داودآبادی - ابوالحسن مجتهد سلیمانی - صادق حسن‌زاده
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهشنامه حقوق خصوصی - دانشگاه عدالت سال 4 پیاپی 7
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1396
محدوده صفحات 33-9
زبان فارسی
کلید واژه ارث  سهم الارث  اختلالات جنسی  خنثی  تغییر جنسیت  هویت جنسی  نظام حقوقی ایران  مذاهب اسلامی  ارث در تغییر جنسیت  ترانس سکسوال  
چکیده تغییر جنسیت در جامعه کنونی موجب پیدایش مسائل جدید فقهی و حقوقی شده است. در این مقاله سعی شده است به این پرسش اساسی و مهم پاسخ داده شود که، سهم الارث افراد پس از تغییر جنسیت از دیدگاه فرق اسلامی و حقوق ایران چگونه محاسبه می‌شود؟
در مورد تغییر جنسیت افراد، اکثر فقهای شیعه قائل به مشروعیت مطلق می‌باشند و در مقابل، تمام فقهاء و حقوق دانان اهل‌سنت قائل به ممنوعیت مطلق هستند؛ در حالی که، اکثر حقوقدانان ایران و جامعه پزشکی قائل بر مشروعیت مشروط هستند.
این مقاله قول مشروعیت مطلق را پذیرفته و با تکیه بر قواعد فقهی، نتایج مهمی در مورد سهم الارث افراد، به این قرار بیان می کند: سهم الارث افراد پس از تغییر جنسیت، بر اساس جنسیت جدید محاسبه می شود؛ اما سهم ‌الارث والدین پس از تغییر جنسیت نسبت به فرزند متوفی خود، بر اساس جنسیت سابق محاسبه می‌شود. در مورد سهم‌ الارث زوجین از یکدیگر؛ اگر تغییر جنسیت هر دو متقارن باشد؛ از یکدیگر ارث می برند، در غیر اینصورت (تغییر جنسیت یکی از زوجین) زوجیت منقطع و ارث منتفی است.

کد مقاله 29185
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397