عنوان
|
تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس عوامل جو روانی اجتماعی کلاس درس و جو عاطفی خانواده با نقش میانجی تابآوری تحصیلی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
مریم شاکرمی - مسعود صادقی - عزتالله قدم پور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 شماره 3 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
182-159 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
معادلات ساختاری جو عاطفی خانواده جو روانی اجتماعی کلاس جو روانی اجتماعی درگیری تحصیلی جو اجتماعی کلاس درس تابآوری تحصیلی
|
چکیده
|
هدف از انجام این پژوهش تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس عوامل جو روانی اجتماعی کلاس درس و جو عاطفی خانواده با نقش میانجی تاب آوری تحصیلی بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را دانش آموزان دوره اول متوسطه (پایه هشتم و نهم) شهرستان خرم آباد تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی چندمرحلهای بود که با این روش 310 نفر دانشآموز دوره اول متوسطه (پایه هشتم و نهم) انتخاب و به پرسشنامههای: درگیری تحصیلی، جو روانی- اجتماعی کلاس درس، جو عاطفی خانواده و تابآوری تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با کمک نرمافزار amos و با روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاکی از این بود که مدل درگیری تحصیلی درمجموع از برازش قابل قبولی برخوردار است، این موضوع نشان میدهد که دادههای بهدستآمده از نمونه، مدل پیشنهادی را تائید میکنند. نتایج بهدستآمده ضرایب رگرسیون مستقیم بین متغیرهای پژوهش نشان داد مسیرهای مستقیم جو روانی- اجتماعی کلاس درس و جو عاطفی خانواده به درگیری تحصیلی معنادار نیستند، ولی دیگر مسیرهای مستقیم و دو مسیر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بودند، این موضوع حاکی از این است که تابآوری تحصیلی میتواند رابطه میان جو عاطفی خانواده و درگیری تحصیلی را میانجیگری کند، بدین ترتیب میتوان گفت جو روانی اجتماعی کلاس درس و جو عاطفی مناسب در خانواده تابآوری تحصیلی را بالا میبرند و نتیجه بالا رفتن تابآوری تحصیلی افزایش درگیری تحصیلی خواهد بود.
|