• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل تعیین کننده همباشی
تعداد صفحات 8
نویسنده فرهاد نصرتی نژاد - گیتی بهرامی
مشخصات نشریه فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 2 پیاپی 20
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 42-35
زبان فارسی
کلید واژه زندگی مشترک بدون ازدواج  سیاست‌گذاری اجتماعی  همباشی  تعیین کننده‌های همباشی  
چکیده مقدمه: شکل‌های متفاوتی از زندگی مشترک در جهان وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند زندگی مشترک به‌صورت همباشی در حال افزایش است. این شکل از زندگی مشترک چالش‌هایی را برای نهاد خانواده بوجود آورده است. با توجه به اینکه شناخت عوامل تعیین کننده زندگی مشترک خارج از چارچوب ازدواج برای سیاست‌گذاری در حوزه خانواده ضرورت دارد، از این رو مطالعه حاضر عواملی که منجر به همباشی می‌شوند را بررسی می‌کند.
روش: این مطالعه به‌صورت مرور سیستماتیک انجام شده است. جستجو در مهمترین پایگاه‌های اطلاعات فارسی و انگلیسی با کلیدواژه همباشی و Cohabitation در محدوده زمانی بین سال‌های 2000 تا 2016 انجام شد. از مجموع مقالات به‌دست آمده نهایتاً دوازده مقاله مورد تایید قرار گرفت و وارد مطالعه گردید.
نتایج: نتایج نشان داد که سه سطح از عوامل بر گرایش به همباشی تاثیرگذار هستند. درسطح کلان، سیاست‌های لیبرالیستی و نئولیبرالیستی، کالایی شدن و سیالیت زندگی مدرن از عوامل تأثیرگذار هستند. در سطح میانه، وضعیت خانوادگی، فرهنگ و دین و در سطح خرد، آسودگی خاطر طرفین، عقلانیت اقتصادی، سن، جنس و تحصیلات افراد از جمله عوامل تعیین کننده زندگی است که به گرایش همباشی منجر می‌گردد.
بحث و نتیجه‌گیری: تغییر در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی، هموار کردن مسیرهای ازدواج جوانان، ایجاد امنیت اقتصادی، رفع تبعیض‌های جنسیتی و ارائه آموزش‌هایی به جوانان می‌تواند از گرایش آن‌ها به زندگی مشترک بدون ازدواج بکاهد.

کد مقاله 28853
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397