• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین راهبردهای آموزش سلامت جنسی مبتنی بر توانمندسازی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده زهرا بستانی خالصی - معصومه سیمبر - علی آذین
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 6 شماره 3 پیاپی 45
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 265-253
زبان فارسی
کلید واژه سلامت جنسی  توانمندسازی  رفتارهای جنسی  برنامه‌های آموزش رفتار سالم جنسی  مطالعه کیفی  برنامه‌های آموزشی  
چکیده مقدمه: بهترین راه حصول اطمینان از یادگیری و اتخاذ رفتار جنسی امن و سالم و محدود کردن رفتار جنسی غیر بهداشتی، آموزش سلامت جنسی مبتنی بر توانمندسازی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین راهبردهای آموزش سلامت جنسی مبتنی بر توانمندسازی بود.
روش‌: در این مطالعه کیفی، از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی استفاده گردید. مشارکت کنندگان به روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق 38 مصاحبه عمیق فردی با زنان و مردان در شرف ازدواج و ازدواج کرده و 9 مصاحبه با مطلعین کلیدی جمع‌آوری گردید. تمام مصاحبه‌ها ضبط و پیاده‌سازی شد و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی در نرم‌افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: استخراج کدهای به دست آمده منجر به پدیدار شدن راهبردهای آموزش سلامت جنسی مبتنی بر توانمندسازی در دو طبقه اصلی «استفاده از همه ظرفیت‌ها برای آموزش (با دو زیرطبقه شامل آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی)» و «ساختار مطلوب آموزش (با چهار زیرطبقه شامل همگانی بودن آموزش‌ها، داشتن اهداف آموزشی، مبتنی بر ارکان آموزش بودن و متناسب با ویژگی‌های گروه هدف بودن)» شد.
نتیجه‎گیری: هدف نهایی برنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت جنسی در کشور، توانمندسازی مردم و جوامع می‌باشد که برای تحقق این هدف در امر سلامت جنسی، بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها و اصلاح ساختار آموزش ضرورت دارد. از نتایج پژوهش حاضر می‌توان در طراحی برنامه‌های آموزشی سلامت جنسی با هدف توانمندسازی افراد جامعه به ویژه جوانان استفاده نمود.

کد مقاله 28832
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397