• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تنهایی وجودی در زنان دارای گرایش‌های وسواسی جبری
تعداد صفحات 15
نویسنده طوبی زنگی آبادی - محمد کلانتر کوشه - احمد برجعلی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 6 شماره 3 پیاپی 45
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 252-238
زبان فارسی
کلید واژه دیدگاه زنان  تنهایی  اختلال وسواسی جبری  نظریه زمینه‌ای  روان‌شناسی وجودی  تنهایی وجودی  واکنش‌های زنان  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر به چگونگی حضور مؤلفه‌ تنهایی وجودی در موقعیت وسواس- اجبار پرداخت. در این راستا، نگرش‌ها و واکنش‌های زنان با گرایش‌های وسواسی- جبری نسبت به تنهایی وجودی بررسی شد تا فهم بهتری نسبت به اختلال وسواس- اجبار (Obsessive-compulsive disorder یا OCD) پدید آید.
روش‌: این مطالعه با استفاده از روش کیفی از نوع نظریه‌ زمینه‌ای بر روی زنان کرمانی صورت گرفت. شرکت‌ کنندگان بر اساس مقیاس وسواس- اجبار Yale-Brown (Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale یا Y-BOCS) انتخاب شدند. نمونه‌گیری به روش هدفمند از نوع گلوله برفی آغاز شد و با نمونه‌گیری نظری ادامه یافت و با 13 نفر به اشباع رسید. تنهایی وجودی با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ ساختار ‌یافته‌ مورد کاوش قرار گرفت. گفته‌های شرکت‌ کنندگان با استفاده از تحلیل مبتنی بر نظریه‌ زمینه‌ای و با روش Strauss و Corbin کدگذاری و تحلیل گردید.
یافته‌ها: «پذیرش/ عدم پذیرش» به عنوان مقوله‌ مرکزی در نظر گرفته شد و «استقلال در مقابل وابستگی، مقابله‌ دفاعی و غیر پذیرشی و مقابله‌ سازگارانه و پذیرشی» نیز مقوله‌های محوری استخراج شده بودند که هر کدام زیرمجموعه‌هایی داشتند. به ‌طور کلی، یافته‌ها گرایش به وابستگی را بیشتر از گرایش به استقلال نشان داد. شرکت‌ کنندگان بیشتر از ساز و کارهای «مقابله‌ دفاعی و غیر پذیرشی» در مواجهه با تنهایی وجودی استفاده می‌کردند تا «مقابله‌ سازگارانه و پذیرشی». عدم پذیرش، واکنش اغلب زنان دارای گرایش‌های وسواسی- جبری نسبت به‌ تنهایی وجودی بود.
نتیجه‎گیری: به نظر می‌رسد که عدم پذیرش تنهایی وجودی، می‌تواند بخشی از اضطراب‌های مفرط، مقابله‌های ناکارامد و مشکلات ارتباطی افراد مبتلا به OCD را توجیه کند.

کد مقاله 28831
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397