• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش آرام‌سازی عضلانی بر افسردگی، اضطراب و استرس زنان نابارور
تعداد صفحات 16
نویسنده جهانگیر کرمی - زهرا مکاری - بیتا شلانی
مشخصات نشریه فصلنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 6 شماره 4 پیاپی 21
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 256-241
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی زنان  اضطراب زنان  زنان نابارور  ناباروری زنان  ناباروری  مداخله آموزشی  آرام‌سازی عضلانی  استرس زنان  
چکیده مقدمه و هدف: به دلیل تغییر سبک زندگی افراد امروزه میزان نازایی افزایش یافته است. استرس و اضطراب رابطه ­­ی متقابلی با نازایی دارند، استرس زیاد موجب کمتر شدن شانس باروری شده و با توجه به این­ که ناباروری نیز بسیار استرس ­زا و ناراحت کننده است، از شانس موفقیت درمان می­کاهد. به ­دلیل فشار روانی بسیاری که نازایی بر فرد به جا می ­گذارد، شایسته است در صدد کاهش تاثیرات آن مانند استرس، اضطراب، و افسردگی باشیم و شانس موفقیت درمان را بالا ببریم.
مواد و روش ­ها: از میان زنان مراجعه­ کننده به کلینیک­ های زنان، زایمان و نازایی افرادی که با توجه به پاسخگویی به پرسشنامه DASS21 دارای افسردگی، اضطراب، و استرس در حد متوسط تا شدید بودند در نمونه قرار گرفتند و از میان آن­ ها 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش آموزش ­های لازم داده شد و فایل صوتی آرام ­سازی عضلانی در اختیار آن­ ها قرار گرفت و بصورت دو ماه روزی یک مرتبه 30-20 دقیقه­ ای این تکنیک را انجام دادند. در این مدت گروه کنترل مداخله ­ای دریافت نکرد. پس از دریافت روش درمانی آزمودنی ­ها مجددا مورد سنجش قرار گرفتند. داده­ ها از طریق شاخص­ های استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که مداخله آزمایشی بر هر سه متغیر تاثیر معناداری داشته است (001/0 > P)، اما تاثیر مداخله بر اضطراب بیشتر از سایر متغیرها می­ باشد.
نتیجه­ گیری: می­ توان روش آرام­سازی عضلانی را به عنوان یک روش مؤثر برای کاهش افسردگی، اضطراب، و استرس زنان نابارور به کار گرفت.

کد مقاله 28820
تعداد بازدید 178

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397