• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خانواده دیجیتال، هویت دینی و ارزش‌های خانوادگی: پیمایشی در شهر اصفهان
تعداد صفحات 0
نویسنده علی قنبری برزیان - علی سیف‌‌زاده - اصغر محمدی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 50-29
زبان فارسی
کلید واژه اینترنت  دینداری خانواده  ماهواره  خانواده ایرانی  هویت دینی  اصفهان  ارزش‌های خانواده  مصرف رسانه‌ای  ارزش‌های خانوادگی  فضای مجازی  سواد رسانه‌ای  پایبندی به ارزش‌ها  خانواده دیجیتال  
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانه بر دین‌داری و ارزش های خانواده در شهر اصفهان است. با توجه به پژوهش­های پیشین و بحث‌وجدل‌هایی که در سال­های اخیر پیرامون تأثیر فضای مجازی ازجمله ماهواره و اینترنت بر ارزش های خانواده ایرانی وجود داشته، این دو متغیر به‌عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر ارزش های خانواده انتخاب شدند. روش­ پژوهش پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان شهر اصفهان بودند که تعداد 800 نفر از آن­ها به‌صورت نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای برای تکمیل پرسشنامه­ ها انتخاب ‌شدند. نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون‌های مختلف و مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزش های خانواده است. همچنین مشخص شد که مصرف رسانه رابطه معکوسی با میزان دین‌داری افراد دارد. از سوی دیگر نتایج نشان می­دهد که رابطه مستقیمی بین دین‌داری و پایبندی به ارزش های خانواده وجود دارد. تعابیر قلب‌های اجاره‌ای و سفره‌های تک‌نفره، انعکاس‌دهنده میزان تأثیر مصرف رسانه بر ارزش های خانواده‌اند. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که مصرف رسانه با ضریب بتای 36/0 سهم معناداری در ارزش های خانوادگی دارد. در پایان پیشنهاد‌هایی نیز در راستای سیاست‌گذاری مناسب در این مورد ارائه ‌شده است.

کد مقاله 28783
تعداد بازدید 268

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397