• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش‌های تنظیم هیجان و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش‌آموزان کم توان ذهنی
تعداد صفحات 11
نویسنده حامد مرادی‌کیا - فریبا ستارپور ایرانقی - سونیا امامقلیان
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 3 پیاپی 19
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 223-213
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  بهزیستی روان‌شناختی  کم توان ذهنی  دانش‌آموزان کم‌ توان ذهنی  مادران کودکان کم توان ذهنی  آموزش تاب‌آوری  کودکان کم‌ توان ذهنی  تاب‌آوری  
چکیده زمینه و هدف: کودک کم‌توان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده به‌ویژه مادر ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت به‌زیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش‌های تنظیم هیجان و تاب‌آوری بر به‌زیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم‌توان ذهنی بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون)۳۰ نفر از مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفته‌ای دو جلسه یک و نیم‌ساعته) و برای گروه دوم آموزش تاب‌آوری (هفته‌ای دو جلسه یک‌ساعته) اعمال شد. همه آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس‌ازآن، مقیاس به‌زیستی روان‌شناختی ریف(فرم ۸۴ سؤالی) را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر به‌زیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در گروه آموزش تاب‌آوری در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایش‌یافته است ( ۰/۰۵ > P ). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر ۰/۶۸ و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر ۰/۲۶است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش‌های تاب‌آوری و تنظیم هیجان بر ارتقای به‌زیستی روان‌شناختی مادران مؤثر است.

کد مقاله 28772
تعداد بازدید 221

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397