• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر ابرازگری هیجانی بر احساس گرفتاری مادران کودکان بیش فعال
تعداد صفحات 0
نویسنده زهره علی‌عسگری - امیر قمرانی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13
تاریخ انتشار 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  ابرازگری هیجانی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  مادران فرزندان با نیازهای ویژه  احساس گرفتاری  
چکیده زمینه و هدف: بزرگ کردن کودک دارای نیازهای ویژه (مانند کودک دارای بیش‌فعالی-نقص‌توجه)، شرایط خاصی را برای والدین فراهم می‌کند که این شرایط همراه با تجربه اضطراب و افسردگی است و چون هیچ راهی برای رهایی و خلاص‌شدن از این شرایط وجود ندارد، فرد احساس گرفتاری می‌کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی‌بر ابرازگری هیجانی بر احساس گرفتاری مادران کودکان بیش‌فعال در شهر اصفهان انجام شد.
روش‌بررسی: طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر تمامی مادران با فرزند مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-نقص‌توجه در شهر اصفهان بود. نمونه‌گیری در این مطالعه به‌‌صورت خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای بود و تعداد ۳۰ کودک از طریق مقیاس سنجش بیش‌فعالی کانرز انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش، مقیاس احساس گرفتاری (گیلبرت و آلان، ۱۹۹۸) بود. گروه آزمایش به‌مدت ۲ ماه در ۹ جلسهٔ ۱ ساعتهٔ درمانی ابرازگری هیجانی شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه‌‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ابراز‌گری هیجانی بر احساس گرفتاری بیرونی (۰٫۰۰۱ p ≤ ) و گرفتاری درونی (۰٫۰۰۱ p ≤ ) تأثیر معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های پژوهش مبنی‌بر اثربخشی آموزش ابرازگری هیجان، می‌توان از این روش برای کاهش مشکلات روان‌شناختی این گروه از مادران بهره برد.

کد مقاله 28771
تعداد بازدید 174

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397