عنوان | اثربخشی آموزش مثبتنگری اسلامی بر احساس خشم و رضایت از زندگی مادران کودکان با نیازهای ویژه |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مثبتنگری خشم رضایتمندی از زندگی مادران فرزندان با نیازهای ویژه آموزش مثبتنگری مثبتنگری اسلامی |
چکیده |
زمینه و هدف: داشتن فرزند، یکی از نقاط قوت روابط زن و شوهر است. باوجوداین، حضور کودک دچار ناتوانی یا بیمار، برای والدین و بهخصوص مادران بسیار تنشزا است. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مثبتنگری اسلامی در کاهش احساس خشم و رضایت از زندگی مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه انجام گرفت. روشبررسی: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با گروه ناهمسان و پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعهٔ مطالعهشده را مادران با کودکان با نیازهای ویژهٔ شهر رودسر تشکیل داد. نمونهگیری بهصورت داوطلبانه صورت گرفت، سپس ۳۰ نفر نمونهگیریشده، بهتصادف به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش بهمدت چندجلسه تحت آموزش مثبتنگری اسلامی قرار گرفتند درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامهٔ خشم و رضایت از زندگی بود. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کواریانس و نرمافزار آماری SPSS نسخهٔ ۱۸ تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان احساس خشم و رضایت از زندگی مادران در مرحلهٔ قبل از مداخله و بعد از مداخله اختلاف معناداری دارد (۰٫۰۰۱ نتیجهگیری: باتوجه به ثمربخش بودن آموزش مثبتنگری اسلامی بر کاهش احساس خشم و افزایش رضایت از زندگی، آموزش این منابع در راستای مقابله با فشار روانی مادران کودکان با نیازهای ویژه پیشنهاد میگردد. |
کد مقاله | 28770 |
تعداد بازدید | 195 |
|