عنوان | تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 204-198 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش مادران مشکلات رفتاری کودکان رابطه والد فرزند آموزش رفتاری والدین آموزش رفتاری اختلالات رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای مدیریت رفتار استرس والدین اختلال رفتاری فرزندان استرس والدگری عملکرد رفتاری آموزش مدیریت رفتاری والدین روشهای مدیریت رفتار |
چکیده |
هدف: تعامل منفي كودك-والد، عامل مهمي در بروز مشكلات بروني شده (اختلال نافرماني مقابله اي و ايجاد تنيدگي والديني) محسوب مي شود؛ از اين رو هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش روش هاي مديريت رفتار به مادرانِ كودكان با اختلال نافرماني مقابله اي و كاهش استرس والدگري و مشكلات رفتاري فرزندان اين مادران بود. روش بررسي: روش اين پژوهش، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود. تعداد ۳۰نفر از مادراني كه فرزندان شان داراي اختلال نافرماني مقابله اي تشخيص داده شده بودند، به صورت نمونه گيري دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمايش و كنترل همتاسازي شدند. ابزارهاي پژوهش، شامل شاخص استرس والدين، فهرست رفتاري كودك و پرسش نامه عملكرد رفتاري كودكان بود. آموزش روش هاي مديريت رفتار در قالب ۹جلسه نوددقيقه اي در گروه آزمايشي اجرا شد. در پايان، دوگروه، پرسش نامه هاي مذكور را به عنوان پس آزمون تكميل كردند. داده ها با استفاده از تحليل كوواريانس موردتجزيه وتحليل قرار گرفت. يافته ها: تحليل نتايج، بيانگر تاثير آموزش روش هاي مديريت رفتار بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان (۰٫۰۰۱ p < ) و هم چنين كاهش استرس والدين (۰٫۰۰۱ p < ) در گروه آزمايشي نسبت به گروه كنترل بود. نتيجه گيري: به طور كلي يافته ها نشان داد كه آموزش رفتاري به مادران، استرس والدگري آن ها را بهبود مي بخشد و از به وجودآمدن آشفتگي در روابط والد-فرزندي و هم چنين مشكلات رفتاري در كودكان با اختلال نافرماني مقابله اي پيشگيري مي كند. |
کد مقاله | 28766 |
تعداد بازدید | 174 |
|