عنوان
|
برازش روابط علی ساختاری بزهکاری با اسناد خطا و اجبار والدینی با واسطهگری همدلی شناختی و عاطفی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
منصور بیرامی - تورج هاشمی نصرت آباد - حمید پورشریفی - مرتضی عندلیب کورایم |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه شناخت اجتماعی - دانشگاه پیام نور - علمی پژوهشی سال 6 شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
62-40 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بزهکاری کانون اصلاح و تربیت اجبار والدینی اسناد خطا همدلی شناختی همدلی عاطفی
|
چکیده
|
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی برازش روابط علی ـ ساختاری اجبار والدینی و اسناد خطا با بزهکاری با واسطهگری همدلی شناختی و عاطفی در بین مددجویان مراکز اصلاح و تربیت است. روش: بدین منظور در یک طرح پژوهشی توصیفی ـ همبستگی گذشتهنگر، از بین مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران تعداد ۲۵۸ مددجو با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان آزمودنی انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه خود گزارشی فرزندپروری آلاباما ـ نسخه فرزند (APQ)، مقیاس بهره همدلی بارون ـ کوهن (EQ)، پرسشنامه اسناد خطا گودجانسون (GBAI) و مقیاس جرم و خشونت (CVS) گردآوری شد. اطلاعات گردآوری شده توسط روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار AMOS-Graphic تحلیل گردید. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی بعد از اصلاح، مورد تأیید قرار گرفت. بررسی مسیرهای مستقیم ارتباط متغیرهای مورد بررسی نیز نشان داد که مسیر مستقیم متغیر اجبار والدینی به صورت مثبت و متغیر اسناد خطا و همدلی عاطفی به صورت منفی با بزهکاری معنی دار میباشد. با این حال ارتباط معنی داری بین همدلی شناختی و بزهکاری به دست نیامد. به منظور بررسی معنی داری مسیرهای غیر مستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد و نتایج نشان داد که همدلی عاطفی رابطه اجبار والدینی با بزهکاری را به صورت جرئی میانجی گری میکند، ولی بین اسناد خطا با بزهکاری میانجیگری معنی داری به عمل نمی آورد. همچنین نتایج نشان داد که همدلی شناختی بین اجبار والدینی و بزهکاری میانجی معنیدار است ولی به طور معنی دار بین اسناد علی با بزهکاری میانجیگری نمیکند. نتیجهگیری: یافته های حاصل از پژوهش حاضر میتواند مورد استفاده روانشناسان جنایی، جرم شناسان و سایر متخصصان مرتبط قرار گرفته و در جهت پیشگیری از جرم نقش داشته باشد.
|