عنوان | بررسی اثربخشی آموزش روشهای مقابله با استرس بر افسردگی و کاهش استرس والدگری مادران کودکان ناشنوا |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 151-146 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افسردگی مادران ناشنوایی والدین دارای فرزند ناشنوا سبکهای مقابله با استرس استرس والدین استرس والدگری استرس مادران کودکان ناشنوا آموزش روشهای مقابله با استرس |
چکیده |
هدف: مداخلههای زودهنگام روانشناختی برای والدین، توجه خود را بر نیازمندیهای ویژه خانوادههای با کودکان مبتلا به اختلالهای رشدی و حسی متمرکز میکنند، تا بدینوسیله بتواند تأثیر تنشگرهای ناشی از شرایط ویژه این کودکان بر خانوادههایشان را به حداقل برسانند، از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روشهای مقابله با استرس به مادران کودکان با ناشنوایی در بهبود علائم افسردگی و کاهش استرس والدگری این مادران است. روش بررسی: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. از اینرو تعداد ۲۴ نفر از مادرانی که دارای فرزندان ناشنوا بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای، افسردگی بک و شاخص استرس والدین بود. آموزش روشهای مقابله با استرس در قالب ده جلسه نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامههای مذکور را به عنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل نتایج بیانگر تأثیر بهکارگیری روشهای مقابله با استرس بر کاهش نمره افسردگی مادران کودکان ناشنوا در گروه آزمایشی بود ( ۰٫۰۰۱ > p)، همچنین تحلیلها نشانگر تأثیر این روش در کاهش، استرس والدگری (۰٫۰۰۱ > p) مادران گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود. نتیجهگیری: از این پژوهش چنین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش روشهای مقابله با استرس به دلیل کارایی بالای آن، بهخصوص هنگامیکه بهصورت گروهی برگزار میشود، ارزان بودن و پذیرش آن توسط خانوادهها راهبرد مؤثری برای کمک به کاهش مشکلات روانشناختی والدینی است که با مشکلات ناشی از ناشنوایی در کودکانشان مواجه هستند. آموزش روشهای مقابله با استرس، |
کد مقاله | 28756 |
تعداد بازدید | 172 |
|