• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی درمان مثبت‌نگر ایرانی اسلامی بر اضطراب، استرس و افسردگی زنان نابارور
تعداد صفحات 7
نویسنده پروین جمشیدیان قلعه شاهی - اصغر آقایی جوشقانی - محسن گل‌پرور
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 35 پیاپی 418
تاریخ انتشار فروردين - هفته دوم فروردین 1396 - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 76-70
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی زنان  اضطراب زنان  زنان نابارور  ناباروری زنان  اصفهان  کاهش افسردگی  روان درمانی مثبت‌گرا  استرس زنان  درمان مثبت‌نگر ایرانی اسلامی  درمان مثبت ایرانی  مثبت‌نگری اسلامی  
چکیده مقدمه: ناباروری زنان، مشکلی است که به طور تقریبی تمامی ابعاد زندگی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زنان نابارور، اغلب استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مثبت‌نگر ایرانی- اسلامی بر افسردگی، اضطراب و استرس زنان نابارور شهر اصفهان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش، نیمه آزمایشی با دو گروه مورد و شاهد بود که به صورت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری سه ماهه انجام شد. 30 زن نابارور مراجعه ‌کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان در سال 1395 به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه مورد (تحت درمان مثبت‌نگر ایرانی- اسلامی) و شاهد جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ی Depression anxiety stress scales (DASS-42) بود.
یافته‌ها: در آزمون ANCOVA، استرس، اضطراب و افسردگی در پس‌آزمون و پی‌گیری در گروه‌ مورد به شکل معنی‌داری کمتر از گروه شاهد بود (010/0 > P).
نتیجه‌گیری: درمان مثبت‌نگر ایرانی- اسلامی در کاهش اضطراب، استرس و افسردگی زنان نابارور، در کوتاه‌ مدت و بلند مدت اثربخش واقع می‌شود.

کد مقاله 28716
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397