عنوان | بررسی ویژگیهای بالینی (خلقی، اضطرابی، هیپوکندریا، هیستری، انحراف روانی اجتماعی، پارانوئید، اسکیزوفرنی) والدین دختران دانشآموز آزاردیده هیجانی در شهر تهران |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-95 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر هیستری تهران کودکان آزاردیده دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان اسکیزوفرنی هيپوکندريا آزاردیدگی اختلال شخصیت پارانوئید دانشآموزان آزاردیده دختران آزاردیده هیجانی ویژگیهای بالینی والدین آزارگر هیجانی آزاردیدگی هیجانی انحراف روانی اجتماعی ویژگی خلقی ویژگی اضطرابی |
چکیده |
هدف: این پژوهش بهمنظور تعیین ویژگیهای بالینی والدین کودکان آزاردیدهٔ هیجانی انجام شد. روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و نمونهٔ این پژوهش شامل ۵۶نفر از والدین دانشآموزان دختر با و بدون آزاردیدگی هیجانی در مقطع متوسطهٔ اول بود. این افراد بهصورت در دسترس از میان تمامی والدین دانشآموزان دختر در مقطع متوسطهٔ اول (راهنمایی سابق) از شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهٔ آزار هیجانی نوروزی (۱۳۹۱) و آزمون شخصیت چندوجهی مینهسوتا (2-MMPI) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمارتوصیفی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگیهای بالینی (خلقی، اضطرابی، هیپوکندریا، هیستری، سایکوپات، پارانوئید، اسکیزوفرنی) در والدین آزارگر هیجانی با والدین غیرآزارگر هیجانی تفاوت دارد. ۴۸درصد از والدین آزارگر هیجانی در مقیاس افسردگی و ۴۸درصد از آنها در مقیاس پارانویا، نشانههایی در حد بالینی داشتند. نتیجهگیری: میانگین نمرات والدین غیرآزارگر در تمام مقیاسهای بالینی کمتر از میانگین نمرات والدین آزارگر هیجانی بود. باتوجه به یافتههای این پژوهش مبنیبر تفاوت ویژگیهای بالینی در والدین آزارگر هیجانی با والدین غیرآزارگر هیجانی و نقش این ویژگیها در وقوع آزار هیجانی، میتوان با تدوین مداخلات مربوط به کودکان آزاردیدهٔ هیجانی، پیامدهای منفی آن را کاهش داد و همچنین با مداخلات مربوط به والدین، از ادامهٔ آزار هیجانی توسط آنها جلوگیری کرد. |
کد مقاله | 28703 |
تعداد بازدید | 174 |
|