• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی و مقایسه میزان رضایتمندی جنسی در افراد خواستار تغییر جنسیت و افراد تغییر جنسیت داده در مراجعین به پزشک قانونی استان فارس
تعداد صفحات 8
نویسنده الهام آذرافرا - ساره بهزادی پور - سعید غلامزاده
مشخصات نشریه ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 9 پیاپی 269
تاریخ انتشار آذر - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 63-56
زبان فارسی
کلید واژه تغییر جنسیت  هویت جنسی  رضایت جنسی  پزشکی قانونی  فارس (استان)  تغییر جنسیت‌طلبی  دیسفوریای جنسیتی  
چکیده مقدمه: مسأله رضایت از رابطه جنسی یکی از نیازهای فیزیولوژیک انسان می­باشد و در تغییر جنسیت افراد مبتلا به دیسفوریای جنسی باید مد‌نظر قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان رضایت­مندی جنسی در افراد خواستار تغییر جنسیت و افراد تغییر جنسیت داده در مراجعین به پزشک قانونی استان فارس انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه توصیفی مقایسه‌ای در طی سال‌های 93-1390 بر روی 70 نفر از بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی عمل شده و عمل نشده در پزشک قانونی استان فارس انجام شد. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه رضایت جنسی لارسون انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون تحلیل کواریانس یک‌راهه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل از آزمون آماری، میانگین نمرات رضایت جنسی گروه تغییر جنسیت داده (81/9 ± 02/88)، از میانگین نمرات گروه خواستار تغییر جنسیت (53/10 ± 08/76)، به طور معناداری بیشتر بود (001/0 = p). بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس یک راه، بین دو گروه تغییر جنسیت و تغییر جنسیت داده از نظر میانگین نمرات رضایت جنسی تفاوت معنا‌داری وجود داشت (001/0 = p)، همچنین تعامل بین جنسیت، سن، تحصیلات، شغل، شغل پدر و شغل مادر با متغیر مستقل در تأثیرگذاری بر متغیر وابسته رضایت جنسی معنادار نبود (05/0 < p).
نتیجه‌گیری: افرادی که خواستار تغییر جنسیت هستند وقتی تغییر جنسیت می­دهند، به ثبات هویت جنسی می­رسند و شرایط برای لذت بردن از رفتارهای جنسی افزایش می­یابد، لذا آموزش و مشاوره­ های تخصصی مورد نیاز توسط روان‌شناسان و روان‌پزشکان مجرب به این دسته از افراد بسیار ضروری به نظر می­رسد.

کد مقاله 28671
تعداد بازدید 245

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397