• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر درمان مثبت ایرانی و پذیرش تعهد بر افسردگی، اضطراب و تنش زنان نابارور شهر اصفهان
تعداد صفحات 9
نویسنده پروین جمشیدیان قلعه شاهی - اصغر آقایی جوشقانی - محسن گل‌پرور
مشخصات نشریه دوماهنامه مديريت ارتقاي سلامت شماره 3 پیاپی 27
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 16-8
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی زنان  اضطراب زنان  زنان نابارور  ناباروری زنان  اصفهان  مشکلات روان‌شناختی  مشکلات روانی زنان  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  فشار روانی زنان نابارور  تنش زنان  درمان مثبت ایرانی  
چکیده مقدمه: ناباروری زنان مشکلی است که تقریباً تمامی ابعاد زندگی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زنان نابارور عمدتاً تنش، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان‌های مثبت ایرانی و پذیرش - تعهد بر افسردگی، اضطراب و تنش زنان نابارور شهر اصفهان انجام شد.
روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی سه گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه اجرا شد. 45 زن نابارور مراجعه‌کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان در سال 1395 به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، سپس با انتساب تصادفی ساده و استفاده از روش قرعه‌کشی در سه گروه درمان مثبت ایرانی، درمان پذیرش - تعهد و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس افسردگی، اضطراب و تنش (Depression, Anxiety and Stress Scale-DASS- 42) بود. روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش‌های گذشته تأیید شده است. در پژوهش حاضر پایایی مقیاس با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزاراس پی اس اس نسخه 18 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها: تنش، اضطراب و افسردگی در پس‌آزمون و پیگیری گروه‌های آزمایش (درمان مثبت ایرانی و درمان پذیرش - تعهد) با گروه کنترل دارای تفاوت معنادار بود (10/3 = , F > 0/01 P)، ولی بین دو گروه درمان تعهد تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05 < P).
نتیجه گیری: هر دو روش درمان علی‌رغم تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند به یک میزان در کاهش اضطراب، تنش و افسردگی زنان نابارور مؤثر هستند. بنابراین، این روش درمان‌ها به منظور کاهش مشکلات روان‌شناختی زنان نابارور پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 28663
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397