• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دلایل تمایل و عدم تمایل به فرزندآوری در میان مردم شهری و روستایی ایران: یک مطالعه ملی
تعداد صفحات 9
نویسنده علی اصغر حائری مهریزی - محمود طاووسی - ژیلا صدیقی - محمد اسماعیل مطلق - محمد اسلامی - فاطمه نقی‌زاده موغاری - علی منتظری
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 16 شماره 5 پیاپی 75
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 645-637
زبان فارسی
کلید واژه فرزندآوری  ایران  جمعیت روستایی  گرایش به فرزندآوری  جمعیت ایرانی  مطالعه جمعیتی  مطالعه ملی  جمعیت شهری  
چکیده مقدمه: با توجه به اهميت موضوع فرزندآوري، محققان در اين مطالعه دلايل تمايل و عدم تمايل به آن را در ميان مردم ايران مورد بررسي قرار دادند.
مواد و روش كار: اين پژوهش يك مطالعه جمعيتي بود، كه به صورت مقطعي بر روي كليه ايرانيان (زنان متاهل در سنين باروري (49-15) و مردان متاهل با همسراني در سنين باروري (49-15) ساكن شهرها و روستاهاي كشور انجام شد. در مجموع تعداد 20935 نفر متاهل واجد شرايط از 31 استان سراسر ايران در اين مطالعه شركت كردند. براي گردآوري داده ها پرسشنامه اي حاوي اطلاعات دموگرافيك و سوالات مرتبط با اهداف مطالعه تدوين شد. مخاطبان با انتخاب گزينه هاي 5 گانه، ميزان موافقت و عدم موافقت خود را نسبت به دلايل تمايل و عدم تمايل به فرزندآوري ليست شده در پرسشنامه به تفكيك تعيين كردند. داده ها با استفاده از روش آماري توصيفي توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: مهمترين دليل تمايل به فرزندآوري علاقه فطري افراد به كسب جايگاه و نقش والدي و مهمترين دليل عدم تمايل مشكلات اقتصادي آن ها در داشتن فرزند يا فرزندان بيشتر و بينش منفي افراد نسبت به داشتن فرزند زياد گزارش شد.
بحث و نتيجه گيري: به نظر مي رسد مرتفع كردن مشكلات اقتصادي (اشتغال و ركود اقتصادي) به عنوان مهمترين دليل عدم تمايل به فرزندآوري، حتي بدون تصويب سياست هاي تشويقي، منجر به ازدياد فرزندآوري شود. اين پژوهش به ما مي آموزد كه براي افزايش فرزندآوري، ترويج و تبليغ لذت پدر و مادر شدن مي تواند مفيد واقع شود.

کد مقاله 28578
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397