• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر سرمایه روانشناختی بر دلبستگی کاری با نقش میانجی تعارض کار خانواده در پرستاران
تعداد صفحات 12
نویسنده محمد طباطبایی نسب - مهدی سبک‌رو - محمدباقر فلاحی
مشخصات نشریه فصلنامه مديريت پرستاري شماره 1 پیاپی 20
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-20
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  پرستاران  دلبستگی شغلی  سرمایه روانشناختی  
چکیده مقدمه: پرستاران به طور مداوم با مشکل تعارض کار و زندگی شخصی مواجه هستند. مدیران با شناسایی نوع و میزان تأثیر سرمایه روانشناختی بر تعارض کار-خانواده و دلبستگی کاری پرستاران، می­توانند گام­های مؤثری در جهت عملکرد بالاتر پرستاران در بیمارستان بردارند.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سرمایه روانشناختی بر دلبستگی کاری با نقش میانجی تعارض کار-خانواده پرستاران انجام شد.
روش­: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 354 نفر از پرستاران بیمارستان شهدای کارگر یزد در سال 1396 تشکیل دادند، که بر اساس حجم نمونه محاسبه شده با استفاده از فرمول کوکران، 185 نفراز آنها، از طریق روش نمونه­ گیری تصادفی­ طبقه­ ای انتخاب شدند. به منظور جمع ­آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه­ استاندارد سرمایه روانشناختی ( لوتانزو همکاران 2007) تعارض کار-خانواده (نتمایرو همکاران 1996) و دلبستگی کاری (شافلی و همکاران 2002) استفاده شد، که روایی آن­ها از طریق روایی محتوایی و روایی سازه بررسی، و پایایی آن­ها از طریق آلفای کرونباخ (برای کلیه متغیر های پژوهش بالاتر از 70/0) تأیید شد. تحلیل داده‌ها به روش مدل­سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Amos انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد سرمایۀ روانشناختی بر دلبستگی کاری با ضریب (0/731) تأثیر مستقیم دارد. سرمایۀ روانشناختی بر تعارض کار به خانواده با ضریب (0/295-) و بر تعارض خانواده به کار با ضریب (0/362-) تأثیر منفی دارد. همچنین تعارض کار به حانواده و خانواده به کار در تأثیر سرمایه روانشناختی بر دلبستگی کاری، نقش میانجی ایفا می­کنند.
نتیجه­ گیری: سرمایه روانشناختی می­تواند عامل مناسبی جهت کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش دلبستگی کاری باشد. لذا، پیشنهاد می­گردد مسئولین بیمارستان گام­های مؤثری در جهت حفظ و ارتقاء سرمایه روانشناختی پرستاران بردارند.

کد مقاله 28436
تعداد بازدید 194

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397