• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس رضایت جنسی، سلامت معنوی: نقش میانجی مسئولیت‌پذیری
تعداد صفحات 11
نویسنده علی شیخ الاسلامی - شهلا خداکریمی - مجید داداش‌زاده
مشخصات نشریه دوفصلنامه دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشكي مازندران شماره 1 پیاپی 8
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-21
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان دختر  دانشجویان متأهل  رضایت جنسی  تعهد زناشویی  مسئولیت‌پذیری  دانشجویان زن متأهل  سلامت معنوی  
چکیده سابقه و هدف: تعهد زناشویی مفهومی مهم در پایداری و سلامت نظام خانواده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تعهد زناشویی بر اساس رضایت جنسی، سلامت معنوی و مسئولیت‌پذیری در دانشجویان متأهل دانشگاه محقق اردبیلی صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر است. جامعه‏ آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر متأهل ساکن خوابگاه ‏های دانشگاه محقق اردبیلی در سال‏ تحصیلی 1395-1394 بود. جامعه مورد پژوهش تقریباً 360 نفر بودند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه ‏گیری در دسترس، 150 دانشجو به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و درنهایت، پرسشنامه‏ 126 نفر قابل تحلیل بود. برای جمع‏آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های‏ تعهد زناشویی (Questionnaire Marital Commitment)، رضایت جنسی (Sexual Satisfaction Questionnaire)، سلامت معنوی (Spiritual Well-Being Scale) و مسئولیت ‏پذیری (Responsibility Questionnaire) استفاده گردید. داده‌های حاصل در نرم‌افزارهای SPSS 23 و AMOS 23 و با آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته ‏ها نشان داد که متغیرهای رضایت جنسی، سلامت معنوی و مسئولیت‌پذیری به‌ترتیب با ضرایب مسیر 60/0، 43/0 و 12/0 با تعهد زناشویی رابطه‏ مستقیم و معناداری دارند و متغیر سلامت معنوی با نقش میانجی مسئولیت ‏پذیری، تعهد زناشویی را پیش ‏بینی می‏کند (05/0 > P)؛ اما رضایت جنسی به واسطه‌ی مسئولیت‌پذیری، به‌صورت میانجی، تعهد زناشویی را پیش‌بینی نمی‌کند (05/0 < P).
استنتاج: براساس یافته‌های این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که رضایت جنسی، سلامت معنوی و مسئولیت‌پذیری دارای نقش به‌سزایی در تعهد زناشویی می‏باشند و باید مورد توجه قرار گیرند.

کد مقاله 28411
تعداد بازدید 262

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397